Deze 5 ontwerptrends houden de markt de komende tijd bezig

07.04.2016 | Trends | 1229 keer bekeken
Deze 5 ontwerptrends houden de markt de komende tijd bezig

De wereld van verpakkingen ontwikkelt zich net zo snel als de materialen en de smaak van consumenten veranderd. Dit leidt tot schitterende innovaties. Dit zijn de vijf trends waar designers zich de komende tijd op zullen focussen.

De hedendaagse consument is steeds kieskeuriger en ongevoeliger voor marketing. Dit geeft merken zowel een uitdaging als een kans. Het ontwerp van een verpakking is misschien wel net zo belangrijk in termen van productdifferentiatie als het ontwerp van een logo. Deze hevige competitie in de ontwerpruimte moedigt gewaagde innovaties aan. Zoals in elk ontwerpgebied zijn er trends en stromingen die over de jaren de markt typeert. 2016 is niet anders in dat opzicht. Elke organisatie wil aan de behoefte van haar klanten voldoen, terwijl ze deze ook willen aanzetten om loyaliteit te tonen en groei te bevorderen.

Relatie
Dit jaar ligt de focus van het verpakkingsontwerp op het ontwikkelen van relaties met de eindconsument. De nadruk ligt op het personaliseren van het product, het aantrekkelijk maken op ethische gronden en het demonstreren van sociale verantwoordelijkheden. 

Naast deze feel-good aspecten voor de consument zijn ook de volgende punten belangrijk in een verpakking: de zakelijke relatie, kwaliteit, gedenkwaardigheid, herkomst en echtheid. Al met al is het nogal veel gevraagd voor een verpakking wiens voornaamste doel het product beschermen is.

Vereenvoudig

trend01-02.jpg
Het merk ‘Original Source’ heeft lang gebruik gemaakt van een typografische aanpak voor hun verpakkingsontwerp. 

Vereenvoudigen is een algemeen thema in veel ontwerpgebieden, maar wellicht nog meer bij verpakken. Het idee van simplificeren heeft een deuk opgelopen. Wanneer elementen worden verminderd tot hun kernactiviteit wordt er een duidelijke betekenis overgebracht. Zo kan de natuurlijke schoonheid van het gebruikte medium uitblinken. Dit heeft de neiging omgezet te worden in zware, diktedrukte en openhartige berichten, die op een snelle manier de voordelen en kenmerken van het product communiceren. Deze aanpak werkt goed op de eindgebruikers van producten. Het helpt om vertrouwen in een merk te creëren en het ontwikkelt een gevoel van macht. Dit werkt vooral wanneer de producten vergeleken worden met concurrerende producten in de winkelschappen.

trend01-01.jpg
‘Trident’ heeft de verpakking beperkt tot een minimum ontwerp dat vertelt wat het product doet.

Terugkeren naar de basis hoeft niet een gebrek aan creativiteit te betekenen. Kijk maar naar de innovatieve verpakking van het merk ‘Trident.’ Hier wordt de verpakking zelf gebruikt om het doel van het product te laten zien, terwijl dit eerst werd gedaan door tekst. Deze verpakking is aantrekkelijk en zet de koper aan tot lachen. Het laten lachen van de koper is de grootste verkooptactiek van het bedrijf.

Patronen en vormen

trend02-02.jpg
Dit concept is ontworpen door Jeannie Burnside, ze gebruikt een minimalistisch vormgegeven verpakking om het belang over te brengen, terwijl tegelijkertijd de uiterlijke kenmerken aantrekkelijk zijn.

Een grote trend voor 2016 is het gebruiken van herhalende geometrische patronen en vormen. Deze trend dringt door op vele soorten ontwerpgebieden, van websites tot kleding. Patronen en geometrie beïnvloeden ook verpakkingen. Dit uit zich in zowel de eenvoudige esthetische behandeling van etiketten als in de matrijzen zelf. Ga op zoek naar gewaagde, eenvoudige kleuren en ongewone vormen.

trend02-01.jpg
Het ontwerp van Anna Typmpali voor het merk ‘Corinne Cosmetics’ gebruikt geometrische patronen van hoog contrast.

Een goed voorbeeld van deze trend is het werk van Anna Trympali’s voor het merk ‘Corinne Cosmetics.’ Anna’s ontwerpen gebruiken een serie van eenkleurige vormen en patronen om zo verschillende producten binnen het assortiment te identificeren. Tegelijkertijd bereikt ze ook familiale gelijkenis over de gehele productlijn.

Ambachtelijk wordt vintage

trend03-01.jpg
Het labelontwerp van ‘Don Papa’ grijpt terug naar een vervlogen tijdperk om zo de herkomst en de echtheid van het product tot een eenheid te brengen.

De recente trend naar ambachtelijke verpakkingen zal verder doorzetten in echte vintage ontwerpen. Het is geen ongegrond idee: het promoten van een product op basis van haar erfgoed, herkomst en authenticiteit is een aloude traditie die werkt. Daarnaast zijn de bijbehorende uiterlijke kenmerken van vintage op dit moment populair bij de particuliere markt. Om deze redenen is het een voor de hand liggende keuze voor merken die hun blijvende kracht en ambachtelijke kwaliteiten willen overbrengen, en zich daarnaast willen associëren met de gloriedagen van een vervlogen tijdperk.

trend03-02.jpg
Het Nieuw-Zeelandse bedrijf ‘Dr. Feelgood’ produceert ijsjes met referenties van goede voedingswaardes

De producten van een bedrijf hoeven niet oud te zijn om te profiteren van deze hantering. Dit laat het ‘Dr. Feelgood’ voorbeeld zien. Het in Nieuw Zeeland gevestigde bedrijf maakt gebruik van een vintage aanpak om de op gezondheid gerichte factoren van hun product te verkopen. Tegelijkertijd dragen ze de kernwaarden en ethiek van het merk over door het gebruik van recyclebare materialen zoals karton in plaats van plastic.

Aantrekkelijk uiterlijk en behoud van aantrekkingskracht

trend04-01.jpg
De ‘Adventurous Blends’ van William Whistle zijn gecreëerd door Horse en heeft een mooi retro hantering met een hoge mate van het behouden van aantrekkingskracht.

In een wereld waar we afval moeten scheiden in plastic, glas, papier, hout en composteerbare materialen is het geen verassing dat er een verschuiving plaatsvindt in het idee dat productverpakkingen hergebruikt kunnen worden in huis wanneer het product zelf is geconsumeerd.

Om deze rede worden verpakkingen die eerst een eenvoudig aantrekkelijk uiterlijk hadden omgezet naar verpakkingen die hun aantrekkelijkheid behouden. Een productverpakking met een plezierig uiterlijk en dat als decor kan dienen, is een potentieel verkoopbare differentiatie. Het is logisch dat verpakkingsontwerpers dit idee vlijtig verkennen.

Zelfs wegwerpverpakkingen concurreren voor een plek op de kastplanken. Hierdoor gaan ontwerpers steeds meer op zoek naar manieren om hun producten er goed uit te laten zien in een woning.

Duurzaamheid en ecologische voetafdruk

trend05-01.jpg
‘Coca-Cola’ is aan het experimenteren met een 100% bio-plastic ‘plant’ fles, om zo haar impact op het milieu te verminderen.

In dezelfde gedachte over het idee dat verpakkingen steeds minder wegwerpverpakkingen worden, is er een groeiende behoefte bij consumenten om verzekerd te zijn dat de door hen gebruikte producten zo min mogelijk invloed op het milieu hebben.

Bedrijven voelen de druk van hun klanten om aan deze behoefte te voldoen, daarnaast is het ook logisch om duurzamer te werk te gaan. Dit resulteert in verpakkingen waarvan de ecologische voetafdruk die geassocieerd wordt met de productie, verminderd wordt. Daarnaast wordt het transport en de productie van een product steeds populairder. Dit omvat dergelijke herbruikbare verpakkingen en het gebruik van gerecycled materiaal om verpakkingen te produceren. Maar dit omvat ook de ontwikkeling om van bio-plastic de traditioneel op olie gebaseerde kunststoffen te vervangen.

Het merk ‘Coca-Cola’ heeft bio-plastic al een paar jaar in hun productieproces geïntroduceerd terwijl haar rivaal ‘PepsiCo’ op het moment het idee van eetbare verpakking aan het testen is. 

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren