Deze vijf verpakkingstechnieken ontwikkelden zich in 2015

23.12.2015 | Trends | 1586 keer bekeken

Naarmate het jaar 2015 ten einde loopt, kunnen we terugkijken en reflecteren op de technologische veranderingen van dit jaar. Elke jaar zien we meer en meer baanbrekende technologieën die ingevoerd worden in ons dagelijks leven, waardoor alledaagse taken eenvoudiger, geoptimaliseerd of zelfs onnodig worden.

De juiste verpakking en tijdige distributie van voedsel, zowel vers of verwerkt is essentieel voor het succes van een bedrijf.  Verpakkingen moeten zuinig, milieuvriendelijk en praktisch zijn. Er wordt veel onderzoek en ontwikkeling gedaan om verpakkingsconcepten om te zetten in realiteit. Hopelijk zijn we snel in staat om deze moderne concepten te zien in winkelcentra, restaurants en in onze keukens. Deze concepten gaan verder dan de fundamentele taak van een veilig, hygiënische en duurzame verpakking.

Eetbare verpakking
Geïnspireerd door een eenvoudige appel, die zichzelf behoudt binnen haar eigen natuurlijke eetbare bekleding, heeft  een team van onderzoekers van de Harvard universiteit een breed scala van voedsel die smaakvol worden verpakt en in geschikte eetbare verpakking. Bijvoorbeeld pompoensoep in een spinazie membraam en chocolade siroop in een kersen membraam. Dit dient een tweedelig doel van het verminderen van afval en het verhogen van de smaak en aantrekkingskracht van het voedsel. Interessant is dat dit soort verpakkingen al vele jaren gebruikt worden in Japan, waar bijvoorbeeld snoep in eetbare rijstwikkels verpakt wordt.

Slimme verpakking
Het bijhouden van hoeveel dagen een voedingsmiddel in de keuken wordt gehouden en of het nog eetbaar is of niet: hiervoor hebben onderzoekers van de Universiteit van Connecticut Rutgers en Kraft Foods een ‘elektrische tong’’ uitgevonden. Het basisidee is om sensoren te installeren in de verpakking die een indicatie geven door verandering van kleur als voedsel bedorven is. Er wordt ook gewerkt aan een direct-bewaarmiddel dat voedsel redt vlak voordat het begint te rotten.  Een ander aspect is antimicrobiële verpakking, die stoffen als bacteriën die voedsel beschadigen actief afstoten zodat het voedingsmiddel fris blijft en een veel langere houdbaarheid krijgt.

In water oplosbare verpakking
Een revolutionair nieuw product dat is uitgevonden door MonoSol voor de fastfood en instant voeding markt is de water oplosbare verpakking. Speciaal gebruikt voor voedsel als granen en soep die alleen gekookt water nodig hebben. Deze verpakking lost op in het water en laat geen sporen achter.  Deze methode wordt geprezen, niet alleen doordat tijd en inspanning efficiënt gebruikt worden, maar ook als een stap in de goede richting in het verminderen van verspilling.

Micro verpakking
Plastic, hoewel er veel kritiek op is vanwege de gevolgen voor het milieu, wordt vandaag de dag gebruikt omdat zijn sterkte tot dusver onvervangbaar is. Wetenschappers van de Texas A&M Universiteit hebben besloten dit probleem aan te pakken met de uitvinding van micro verpakkingsmateriaal: een materiaal dat kan worden gebruikt om voedsel te verpakken. Dit materiaal is sterker en duurzamer dan plastic en nog belangrijker: dunner dan een menselijk haar en dus gemakkelijker om over te beschikken. Dit wondermateriaal wordt gemaakt van water, een oplosbaar polymeer en klei. Volgens AstroPackaging is het grootste voordeel van het gebruik van nanotechnologie in levensmiddelenverpakkingen dat de duurzaamheid en de houdbaarheid van voedingsmiddelen vergroot wordt, vooral bij bewerkt voedsel zoals koolzuurhoudende dranken en bier.

Zelf-verkoelende en zelf-verwarmende verpakkingen
Het aanpakken van de dagelijkse problemen zoals verpakte levensmiddelen die geopend, verwarmd of verkoeld moeten worden voor consumptie. Onderzoekers zijn er onlangs in geslaagd om zelf temperatuur veranderingen mogelijk te maken in de verpakking van de levensmiddelen. Zelf-verkoeling wordt gedaan door ‘’MicroCool’’ technologie, die koolstofdioxide absorbeert uit de atmosfeer en het vrijlaat wanneer de knop ingedrukt wordt. Hierdoor wordt een onmiddellijke daling van de temperatuur gerealiseerd. HeatGenie is een product dat wordt gebruikt voor zelfverhitting van verpakkingen. Deze wordt toegevoegd aan de onderkant van de verpakking en heeft de potentie om voedsel op te warmen tot 145 graden Fahrenheit in twee minuten.

Vandaag de dag heeft technologie zich gesijpeld in elk aspect van ons leven en is het een revolutie in onze levensstijl geworden. Kijkend naar de toekomst kunnen we zeggen dat koele- en milieuvriendelijke technologieën zoals deze, ons zeker zullen  helpen om ons leven gemakkelijker en comfortabeler te maken.  

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren