​‘Dezelfde verpakking voor retail en e-commerce is alles behalve logisch’

29.03.2016 | Beursnieuws | 921 keer bekeken
​‘Dezelfde verpakking voor retail en e-commerce is alles behalve logisch’

In aanloop naar de Empack op 12 t/m 14 april in de Jaarbeurs interviewt VerpakkingsProfs de sprekers van de beurs. Wat kunt u verwachten van hun presentaties? Deze aflevering Joseph Hotchkiss, ex-directeur van de Amerikaanse School of Packaging aan de Michigan State University.

Kunt u iets over uzelf vertellen?
Ik heb een achtergrond die vooral ligt in het verpakken van dranken en voeding. Daarna heb ik gewerkt bij de Food & Drug Administration, de voedselautoriteit in de Verenigde Staten. Later ben ik verbonden geweest aan de Cornell University en als directeur betrokken geweest bij de School of Packaging aan de Michigan State University. Een aantal jaar geleden heb ik het academische leven achter me gelaten. Nu hou ik me vooral bezig met consultancy voor de verpakkingsindustrie van dranken en voeding.

Uw presentatie zal gaan over e-commerce. Wat is uw relatie met dit onderwerp?
Dit onderwerp heeft mijn interesse, omdat het eigenlijk in iedere sector steeds belangrijker wordt. Deze opkomst van e-commerce vereist dat we opnieuw kijken naar onze manier van het verpakken van producten. De basis blijft hetzelfde voor het verpakken van e-commerce of retail, maar er zijn wel substantiële verschillen te noemen. Met de groei van e-commerce moeten bedrijven na gaan denken over de optimalisatie van e-commerce verpakkingen.

Waar doelt u precies op?
Het belangrijkste verschil is dat je bij e-commerce je aankoop helemaal niet baseert op de verpakking. Je weet vaak al wat je wilt kopen en ziet de verpakking pas op het moment dat je het pakketje in huis krijgt. In de retail speelt de verpakking een hele grote rol bij het aankoopproces. Waarom zou je dan voor allebei de winkelvormen dezelfde verpakking gebruiken? Vaak worden nog steeds dezelfde verpakking gebruikt, maar logisch is het allerminst.

Ook voor andere reden is het niet logisch om dezelfde verpakking te gebruiken in retail en e-commerce. In Noord-Amerika, maar ook in zekere mate in Europa, wordt er steeds meer gekeken naar volume in plaats van gewicht. Pakketbezorgers als DHL werken hier al mee onder de naam Dimensional Weight Pricing. Dat levert een enorm voordeel op voor pakketbezorgers. Laten we als voorbeeld bijvoorbeeld een USB-stick nemen. Die weegt niks, maar zit in een redelijk grote verpakking voor zijn doen. Hij neemt veel ruimte in, maar pakketbezorgers betalen er bijna niks voor. Terwijl het qua volume het ze juist heel veel zou kosten.

Kan de verpakkingsbranche ook van deze verandering profiteren?
Ja, natuurlijk! Door goede deals te sluiten met producenten valt er een heleboel verpakkingsmateriaal te besparen. Als je kleinere kartonnen doosjes voor die producten kunt maken, is het een win-win-win situatie voor zowel verscheper als producent als verpakker. Door een nauwe samenwerking te creëren tussen producent en verpakker valt er sowieso een hoop te winnen. USB-sticks worden vaak geleverd in een blisterverpakking, maar dat is voor niemand eigenlijk voordelig. Door deze laag weg te laten en samen te kijken naar een kleinere verpakking scheelt dat verpakkingsmateriaal en een hoop frustratie bij de consument: die haat clamshells het allermeest.

Wat wil u tijdens uw presentatie duidelijk maken?
De vraag die ik mezelf stel wil ik ook aan anderen voorleggen. We weten allemaal dat e-commerce sneller groeit dan retail, maar weinigen handelen ernaar. Waarom is dat?

Kunt u een voorbeeld noemen van een retailer die daar al wel naar handelt?
Apple doet dat heel goed. Ze hebben enorme winkels, ook in Amsterdam bijvoorbeeld op het Leidseplein, maar die winkels hebben een andere functie dan enkel het verkopen van producten. De winkels zijn een soort showroom voor e-commerce. Veel mensen komen kijken, maar kopen spullen online. Doordat het zo’n groot merk is kunnen ze het maken, want er zijn een heleboel bedrijven die natuurlijk niet op deze manier kunnen werken.

Door nu al wel op deze trend in te stellen zal Apple ook het best voorbereid zijn als deze manier van winkelen straks gebruikelijker wordt. Degene die het best en langst geexperimenteerd hebben met deze manier van werken, zullen uiteindelijk de markt domineren. Het is niet noodzakelijk om hier nu mee te beginnen, maar wel om over na te denken. Wie dat nu niet doet, kan over tien jaar niet meer bestaan. 

Benieuwd naar de presentatie van Joseph en anderen? Gratis registreren voor de Empack kan  hier.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren