'Discussie over kleur moet gevoerd worden op basis van onderzoek'

14.11.2016 | Beursnieuws | 462 keer bekeken
'Discussie over kleur moet gevoerd worden op basis van onderzoek'

De discussie rondom kleuren van verpakkingen wordt volgens Bart van Tigchelt van het Belgische bedrijf Color Passport nog te vaak gevoerd op basis van esthetiek. Zijn compagnon Rob Meijer vertelt tijdens Packaging Innovations over de waarde van onderzoek naar kleur.

Kleur is in veel verschillende branches van groot belang. Of het nou gaat om auto’s, cosmetica, architectuur of verpakkingen: kleur kan het verschil maken in de verkoop. Toch ziet Bart van Tigchelt de discussie over kleur nog vaak gaan op basis van esthetiek. “Vaak wordt een kleur niet gekozen omdat iemand binnen het bedrijf ‘hem niet mooi vindt’, of juist wel. Wat die kleur precies kan een betekenen blijft nog veelal achterwege.”

Om daar verandering in te brengen bracht Color Passport een kleursysteem van 8000 kleuren op de markt waarmee kleuren een notitie over cultuur, stijl en type meekrijgen. Op die manier kunnen merken aan de hand van hun kleur hun eigen merk beter leren kennen. Van Tigchelt: “In plaats van een kleur te kiezen op basis van gevoel, kunnen ontwerpers nu met behulp van ons onderzoek de kennis achter de kleur gebruiken om een keuze te maken.”

Merkidentiteit
Het onderzoek waar Van Tigchelt op doelt duurde twintig jaar en werd uitgevoerd door het bedrijf zelf. Het kleurwiel dat aan de hand van dit onderzoek ontwikkeld werd is onderverdeeld in 36 families, waarmee marketeers en ontwerpers snel uit de voeten kunnen. “Aan de ene kant gaat het over het opbouwen van een merkidentiteit aan de hand van een kleur, maar aan de andere kant kan dit ook helpen bij het op de markt brengen van nieuwe producten zonder niet meer aan te sluiten bij de producten die eerder verschenen zijn.”

Vooral in de combinatie van kleuren gaat het nog weleens mis. Van Tigchelt: “Ook daar hebben wij onderzoek naar gedaan: welke kleurcombinaties zorgen er bijvoorbeeld voor dat je een wetenschappelijke uitstraling hebt of dat je je richt op de consumenten die trouw is naar een merk?” Het is daarbij ook van belang om te weten wat je wilt bereiken als merk. “Als er duidelijke doelen gesteld zijn, kunnen kleur daarin helpen.”

De impact van kleur wordt volgens Van Tigchelt enorm onderschat. “Als je de kleur van Coca Cola zou veranderen, zou bijna niemand hen meer herkennen. Een belangrijk deel van een merkidentiteit bestaat uit kleur.” Met het kleursysteem willen Van Tigchelt en Meijer een taal geven aan de kleur. “Zodat er op basis van de kennis die wij opgedaan hebben een discussie gevoerd kan worden over kleur, in plaats van enkel op gevoel of mening een discussie te voeren.” 

Registreren voor Packaging Innovations kan via deze link.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren