‘Dit is dé oplossing voor verschillende grote vraagstukken in de food- en verpakkingssector’

14.04.2016 | Beursnieuws | 900 keer bekeken
‘Dit is dé oplossing voor verschillende grote vraagstukken in de food- en verpakkingssector’

Hoe hou je verse producten zo lang mogelijk vers? Fruit dat uit tropische landen komt kan soms niet geïmporteerd weten vanwege schimmels en ook de strenge eisen van supermarkten als het gaat om het uiterlijk van fruit helpt niet echt mee. Victor Monster van Liquidseal legde tijdens Empack 2016 uit wat zijn bedrijf voor oplossing voor dit probleem bedacht heeft.

Een dun laagje dat over houdbare producten gespoten kan worden, zonder dat het bijdraagt aan de berg chemicaliën waaraan deze producten al vaak blootgesteld worden. “Dat kunnen rozen zijn of tulpenbollen, maar ook bijvoorbeeld vruchten met een harde schil die niet gegeten wordt zoals avocado’s of citroenen,” vertelt Monster. Het bedrijf Liquidseal lijkt de oplossing te bieden waar retailers en de logistieke sector naar op zoek is. Maar is dit niet schadelijk voor mensen? “In India worden mango’s bijvoorbeeld met schil gegeten. Wie echt ziek wil worden van de stof moet 500 mango’s eten. Dan ben je eerder ziek van de mango dan onze stoffen.”

Door het dunne laagje wordt de houdbaarheid van producten verlengd, vooral bij fruit een groot probleem. “We hebben onderzoek gedaan: sinaasappels kunnen tot wel 14 dagen langer houdbaar blijven.” Dat levert volgens Monster niet alleen voordelen op voor de consument als deze het fruit eenmaal gekocht heeft. “Ook kan er nu naar andere transportmiddelen gekeken worden, die soms veel geld op kunnen leveren. Waar eerst vruchten voornamelijk per vliegtuig vervoerd zouden moeten worden, zou dat nu per boot kunnen. Dat scheelt soms wel een hele euro per kist producten.”

Dit betekent een reductie van het uitvalpercentage, een beter kwaliteit in het schap omdat de visuele kwaliteit van het product beter blijft. Monster garandeert dat de laag niet met het blote oog te zien is. “En we voldoen aan normen van de FDA en regels en wetten die opgenomen zijn in het Food Contact Material. Het is een oplossing voor zowel consumenten als leveranciers. Dit is een antwoord op vele vraagstukken die tegenwoordig spelen in de verpakkingsbranche.” 

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.



Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Dit is een reactie van een schrijvend prof
    15.04.2016 - 14:47 uur | Caroli Buitenhuis

    Minder chemicaliën, langere shelf life, minder uitval: een top-innovatie voor de retail!