Dit is waarom namen uit bedrijfslogo's verdwijnen

13.09.2016 | Branchenieuws | 882 keer bekeken
Dit is waarom namen uit bedrijfslogo's verdwijnen

Waar bedrijfslogo's vroeger volstonden met namen, verdwijnen deze nu steeds meer. Ze maken plaats voor logo's zonder tekst of naam. Hoe kan dat?

Nike was een van de eerste merken die het in 1995 aandurfde een logo te presenteren zonder bedrijfsnaam. De ‘swoosh’ ging aanvankelijk nog vergezeld van de tekst ‘Just do it’, maar al snel bleek alleen de wereldberoemde vleugelvorm al voldoende om het merk neer te zetten.

De afgelopen jaren hebben tal van bedrijven voor dezelfde weg gekozen. Shell heeft de merknaam uit het logo verwijderd, Starbucks zet alleen nog maar de gestileerde sirene op koffiebekertjes en van McDonald’s resteert nog slechts de gebogen M.

Volgens de Amerikaanse nieuwswebsite The Atlantic is daar een reden voor. Steeds meer ondernemingen begeven zich op andere terreinen dan hun originele merknaam doet vermoeden.

Zo werd de naam Apple Computers Inc. eerst veranderd in Apple Inc. en wordt het bedrijf nu nog slechts gerepresenteerd door het logo. Zo kan het bedrijf alle kanten op. Bovendien steekt een symbolisch logo makkelijker taalgrenzen over dan een logo met tekst, een prettige bijkomstigheid voor multinationals.

Ook in de online-wereld zijn bedrijfsnamen gaandeweg verdwenen. Kijk bijvoorbeeld naar Dropbox, Spotify en AirBnB. Dat heeft vooral een puur praktische reden: symbooltjes op je telefoon of smartwatch zijn nu eenmaal herkenbaarder dan piepkleine lettertjes.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren