Dit is waarom verpakkingen overtuigender zijn dan advertenties

07.09.2016 | Branchenieuws | 917 keer bekeken
Dit is waarom verpakkingen overtuigender zijn dan advertenties

Verpakkingen zijn een uitstekend marketinginstrument. Beter dan advertenties, zo blijkt nu uit onderzoek. Consumenten hebben meer vertrouwen in marketingclaims op verpakkingen dan in advertenties.

Het onderzoek van psychologen Claudia Townsend en Tatiana Fajardo van de Universiteit van Miami geeft een uniek kijkje in de redenen hiernaar.

Allereerst is er de betrouwbaarheid, die hoger wordt ingeschat door consumenten wanneer ze kijken naar producten op verpakkingen. De ervaren betrouwbaarheid van marketingclaims is van essentieel belang binnen een overtuigende advertentie. Wil je zo overtuigend mogelijk adverteren door middel van een maximale ervaren betrouwbaarheid? Zorg dan voor een zo kort mogelijke ervaren afstand tot het product. 

Dit gebeurt meer wanneer men een verpakking ziet of vast heeft, dan enkel een advertentie te zien. Die kortere afstand tot het product geeft consumenten onbewust het idee dat zij de mogelijkheid hebben de claims daadwerkelijk te checken. Het product is in de buurt om aan te tonen dat de claims kloppen en dat de consument inderdaad een goede keuze maakt. 

Gebruiksaanwijzing
Een tweede punt waarom we verpakkingen meer vertrouwen dan advertenties is omdat we deze eerstgenoemde zien als een gebruiksaanwijzing. Hierdoor wordt de informatie als meer betrouwbaar en nuttig ervaren dan wanneer men een advertentie ziet, waarbij verkoop het hoofddoel is. 

FullSizeRender.jpg

Er zijn verschillende bedrijven die een advertentie en de productverpakking combineren. Dit heeft als grootse voordeel dat mensen precies weten hoe de verpakking eruit zien, maar ook dat mensen precies weten hoe ze het product moeten gebruiken. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren