'Door psychologisch inzicht je eigen merk beter in de markt zetten'

12.05.2016 | Beursnieuws | 621 keer bekeken
'Door psychologisch inzicht je eigen merk beter in de markt zetten'

De designwereld staat nog te ver van de verpakkingsmarkt. Aan de hand van psychologische inzichten kan een merk beter in de markt gezet worden. Dat betoogde Jeff van Dijk van OD in zijn presentatie over verpakkingspsychologie op de Empack 2016. De presentatie staat nu online.

De wil is volgens Van Dijk vaak wel aanwezig om een duurzaam ontwerp te maken, maar de eindbestemming hebben nog maar weinig bedrijven bereikt. "De designwereld is nog té ‘disconnected’ met de markt. Design is de kans om niet alleen merken aan consumenten te verbinden maar ook spelers op de markt van verpakkingsmateriaal aan opdrachtgevers."

Toch zijn er al een aantal goede voorbeelden te noemen volgens Van Dijk. Veel koffiebekers bestaan tegenwoordig uit karton dat PEFC keurmerk draagt, en ook steeds meer papieren draagtassen worden met duurzaam papier en karton geproduceerd. 

Om uit te vinden wat bij een designer past als het gaat om duurzaamheid verwijst hij naar het boek 'De mens en zijn symbolen' van de Zwitserse psycholoog Carl G. Jung. 

cirkel.png

Simpelweg zijn we allemaal in deze zeven categorieen in te delen, waarbij een combinatie uiteraard mogelijk is. Ook bij het bedenken van een merkstrategie is het handig om deze cirkel te gebruiken: waar wil je als merk staan?

Jeff van Dijk legt uit waarom juist deze strategie goed is om een merk in de markt te zetten of opnieuw te positioneren. "Het is zo ontzettend scherp voor het creatieve proces. Waar andere methoden puur rationeel zijn en waar de creatieve vertaling te wensen overblijft, is Jung verfrissend duidelijk en inspirerend voor creatie. Een archetype is een helder vertrekpunt voor design. En een communiceerbare basis voor iedere opdrachtgever. "

Van Dijk noemt verschillende voorbeelden waarbij OD gebruik heeft gemaakt van de cirkel van Jung. "Bij vleesmerk Stegeman gingen we bijvoorbeeld meer in de hoek van de gangmaker zitten, terwijl er voor de Rotterdamse Saté-man, het merk dat de lekkerste saté ter wereld maakt, meer werd gekozen voor een magische uitstraling. "Hierbij maakten we tekeningen die de oorsprong van de saté lieten zien." Het mooiste is volgens Van Dijk dat er overal op het rad van Jung ruimt is voor duurzaamheid. "Wie zichzelf opnieuw uitvindt via deze manier, mag duurzaamheid niet meer over het hoofd zien."

Foto Jeff van Dijk: PEFC Nederland.

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren