'Door verpakken te automatiseren, kunnen bedrijven focussen op groei'

31.03.2016 | Beursnieuws | 998 keer bekeken
'Door verpakken te automatiseren, kunnen bedrijven focussen op groei'

In aanloop naar de Empack op 12 t/m 14 april in de Jaarbeurs interviewt VerpakkingsProfs de sprekers van de beurs. Wat kunt u verwachten van hun presentaties? Deze aflevering Bas van Steenoven,  marketing manager van Neopost Shipping. Van Steenoven is als spreker te zien in het VerpakkingsProfs theater!

Kunt u iets over uzelf vertellen?
Als marketing manager ben ik betrokken bij Neopost Shipping, de divisie die zich bezig houdt met pakketten. Traditioneel  zit Neopost in de frankeer- en envelopvulmachines, maar na een tijdje zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe markt. De pakketmarkt is interessant en lag in het verlengde van wat we al deden. Sinds de ontwikkeling van de CVP-500 ben ik hierbij betrokken: CVP-500:  een machine die automatisch verpakt in dozen-op-maat. Tot 10 keer sneller dan met de hand, minder verpakkingsmateriaal en daardoor een besparing in het transportvolume tot 50 procent.

Hoe kwamen jullie erbij in te zetten op de pakketmarkt?
We waren natuurlijk al bekend in de wereld van post. Op de locatie in Drachten waar ik werk zijn zo’n 300 mensen werkzaam, waarvan bijna100 op de R&D afdeling. Deze mensen hebben 30 jaar ervaring om papier in een envelop te stoppen met een machine, en vanuit daar is het een kleine gedachtesprong naar producten in dozen verpakken. De postmarkt is teruglopend, en daarmee ontstond het idee om een machine te maken die order in doosjes verpakt en deze doos ook nog een op maat snijdt. In plaats van een hele grote doos met opvulmateriaal, waar alsnog veel werk niet geautomatiseerd kan worden.

Werken jullie vanuit een duurzaam idee?
Het idee kwam voornamelijk voor uit onze eigen verbazing. De techneuten van R&D bestelden al jaren spullen online en verbaasden zich steeds over de veel te grote met luchtzakjes opgevulde verzenddozen. Ze begonnen zich steeds meer af te vragen of het niet anders zou kunnen. Dit leidde ertoe dat we deze vraag zelf hebben beantwoord met onze machine. Toen we op zoek gingen naar een antwoord ergens anders op de wereld, bleek dit namelijk niet voorhanden. De afgelopen jaren is in de wereld van logistiek en e-commerce veel geïnvesteerd in het pikcen van orders uit het magazijn, maar nauwelijks in hoe je deze spullen zo snel mogelijk in een goede doos krijgt.

Terwijl daar juist veel geld mee te besparen valt
Dat klopt! Als men over wil gaan naar automatisering, zijn er vaak twee redenen voor. Bedrijven willen de productiviteit verbeteren, of ze groeien zo hard dat het werk niet meer bij te benen is om met de hand te doen. Als bedrijven dit op kunnen lossen met sneller inpakwerk, kunnen ze zich focussen op verder groeien in plaats van de vraag hoe alle pakketten aan het eind van de dag verwerkt kunnen zijn.

Welke bedrijven werken tot nu toe met zo’n oplossing als jullie bieden?
De meeste mensen zullen ons kennen van onze samenwerking met Docdata, die met Bol.com samenwerkt. In totaal hebben we daar in tweeëneenhalf anderhalf jaar zo’n 1,5 miljoen pakketjes ingepakt; daaruit kun je dus wel concluderen dat de machine genoeg gebruikt wordt! Niet alle pakketjes worden daar overigens op maat gemaakt. De stroom van goederen wordt opgesplitst in formaten. Boeken en producten van dat formaat krijgt nog een standaard doosje, maar middelgrote en grote producten worden vaak op maat gemaakt. Dat is ook logisch: daar valt het meeste verpakkingsmateriaal en dus geld te besparen.

Zijn er andere, minder grote bedrijven die jullie ook bedienen?
Ja, in totaal zijn er naast Docdata nog drie totaal verschillende bedrijven die gebruik maken van onze machine. Zo is er de technische groothandel Lasaulec. Zij distribueren allerlei gereedschappen en onderdelen die in de bouw en industrie nodig zijn. Ze hebben een groot assortiment, waar de ene keer 12 doosjes schroeven en de volgende keer 6 hamers besteld worden. Dat is makkelijk te verpakken als het op maat gaat.

Een leuk voorbeeld dat juist van onze machine gebruikt maakt om zijn snelheid is Sunny Europe. Een groothandel die luxe goederen belastingvrij levert aan bemanning van schepen in de haven van Antwerpen. Dit zijn grote bestellingen, die vaak binnen een paar uur geleverd moeten worden omdat het schip dan weer doorgaat. Doordat onze machine snel inpakt, is het voor hen ideaal.

Als laatste is er een bedrijf dat gebruik maakt van onze machine omdat ze ontzettend snel groeien. The Label Collective Group is een bedrijf dat labels en stickers door heel Europa verstuurd. Dat varieert van adresstickers tot wikkels voor frisdrankflessen. Doordat ze zo snel groeien, is het voor hen belangrijk om een snelle machine te hebben staan.

Een grote buitenlandse e-commerce speler heeft net een contract getekend voor een CVP-500. Daar zal ik tijdens mijn lezing meer over vertellen.

Hoe ga je de kennis die bij Neopost aanwezig is delen tijdens de presentatie?
Ik wil het niet alleen hebben over de ontwikkeling van verpakken-op-maat, maar het iets breder trekken naar de automatisering in e-commerce. Sinds we met de ontwikkeling bezig zijn rondom automatisering en verpakken op maat, zijn we de hele wereld afgestruind naar voorbeelden. Ik heb een goed beeld van wat er zoal in de markt te koop is en wat de voor- en nadelen van deze oplossingen zijn. Er is een scala aan oplossingen, maar er is niet één maatoplossing voor iedereen. Voor sommige mensen is verpakken op maat totaal niet interessant, maar automatisering weer wel.

Ook wil ik aan de hand van een case studie uitleggen wat het je op kan leveren als je werkt met verpakken op maat en automatisering. Dit doe ik aan de hand van cijfers die we samen met Docdata van Bol.com hebben verzameld. Er zitten ontzettend veel besparingspunten aan het geheel, en aan de hand van deze punten kunnen mensen bepalen of verpakken op maat iets voor hen is.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren