'Driekwart gezondheidsclaims prijkt op ongezond voedsel'

11.04.2016 | Branchenieuws | 471 keer bekeken
'Driekwart gezondheidsclaims prijkt op ongezond voedsel'

Driekwart van de producten met een vitamineclaim zijn helemaal niet gezond, meldt De Volkskrant. Voedselwaakhond Foodwatch deed onderzoek naar de producten met en vitamineclaim en kwam tot de conclusie dat veel van de producten ongezond zijn.

De consument heeft het idee dat zij een gezond product kopen dat rijk aan vitamine is, maar in werkelijkheid is niets minder waar. De producten neigen meer naar junkfood dan een daadwerkelijk gezonde keuze, volgens voedselwaakhond Foodwatch. De organisatie wil daarom dat de Europese Unie ingrijpt en met betere regelgeving komt over de vitamineclaims.

Onderzoek
Foodwatch onderzocht alle producten met een verwijzing naar het vitaminegehalte op de verpakking van de supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Lidl. Aan de hand richtlijnen over gezonde voeding, die door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zijn opgesteld, werden deze producten getest. In totaal werden 430 producten getest en iets meer dan 75 procent (325 producten) doorstond de test niet.  Sjoerd van de Wouw (Foodwatch) liet aan De Volkskrant weten geschokt te zijn over de uitslag. “Vitamineclaims zijn bedoeld om gezonde keuzes gemakkelijker te maken, maar in de praktijk worden ze vooral door junkfoodfabrikanten gebruikt om de verkoopcijfers te stimuleren. Je ziet ze nooit op groenten en fruit staan.”

Voor jongeren
Vooral producten die voor jongeren bedoel zijn, zoals ontbijtproducten, ijs, koekjes en energiedrank kwamen slecht uit de test. Fabrikanten gebruiken de vitamineclaim om hun producten aan de man te krijgen, terwijl de claims eigenlijk bedoeld zijn om consumenten een gezonde keuze te laten maken. Foodwatch zou het graag anders zien, maar loopt in Brussel tegen een grote lobby van de levensmiddelenindustrie op. De fabrikanten zijn bang dat zij hun producten minder worden gekocht zonder het vitamineclaim. Foodwatch is inmiddels Europarlementariërs gaan benaderen namens de consumenten en heeft hun eisen aan hen voorgelegd.

Vinkjes
Tegelijkertijd is in Nederland ook De Consumentenbond begonnen met een campagne tegen de groene en blauwe vinkjes op producten. De vinkjes zijn misleidend, vindt De Consumentenbond, net zoals de vitamineclaims.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren