'E-nummers niet vermelden is consumenten voor de gek houden'

07.09.2015 | Branchenieuws | 855 keer bekeken

Voedselproducenten kiezen er steeds vaker voor op hun verpakkingen E-nummers niet te vermelden, ook al zitten die wel in het product. E-nummers worden dan niet vermeld als E-nummer, maar bijvoorbeeld met termen als antioxidanten of gistextracten. Een slechte zaak, vindt consumentenorganisatie Foodwatch. "E-nummers niet vermelden is de consument voor de gek houden. Ze willen geen E-nummers en denken dan ook dat die er niet inzitten als het niet op de verpakking staat."

E-nummers zijn in de Europese Unie goedgekeurde hulpstoffen, zoals kleurstoffen en conserveermiddelen. Het systeem waarin ze worden geregistreerd en gecontroleerd, is ontwikkeld zodat de fabrikant consumenten kan garanderen dat de hulpstof veilig is. Deze gecontroleerde E-nummers hebben bij consumenten echter een zeer slecht imago gekregen, en ze verdwijnen dan ook in een hoog tempo van de verpakkingen. 

Clean Label 
Zo laat Unilever weten additieven waar mogelijk te vermijden. Maar ook als iets wél een E-nummer heeft, wordt dit vaak niet meer zo vermeld. "Rode peper­extract is uitstekend te begrijpen voor de consument en we zetten het dus eerder zó op de verpakking dan als E160c"', aldus een woordvoerder. Ook Nestlé laat, nu klanten steeds meer geïnteresseerd zijn in het lezen en begrijpen van ingrediënten, weten hun lijst onder de loep nemen. Deze 'clean label'- trend zal volgens deskundigen waarschijnlijk steeds sneller gaan; het verwijderen van de E-nummers zorgt ervoor dat de consument zijn gevoel bevestigd ziet dat er iets niet in de haak is met de hulpstoffen, wat de producenten weer aanmoedigt de E-nummers te verwijderen.

Vegetariërs
Volgens foodwatch wordt de consument hier niet echt mee geholpen. Directeur Ilse Griek: "Het werkt misleidend. Vegetariërs willen bijvoorbeeld extra letten op E-nummers die gewonnen zijn uit dierlijke materie. Die mensen willen bijvoorbeeld snoepjes waar gelatine in zit wat afkomstig is van varkens vermijden. Dat wordt dan heel lastig, want het staat dan ook niet meer op de verpakking." Daarnaast is het knap lastig om de E-nummers te herkennen als ze anders worden omschreven. "Je moet dan honderden omschrijvingen uit je hoofd leren om alle producten te herkennen", aldus Griek.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren