eBay maakt gebruik van gezichtsherkenning bij consumenten

19.12.2016 | Branchenieuws | 336 keer bekeken
eBay maakt gebruik van gezichtsherkenning bij consumenten

Het handelsplatform eBay is een popup-store in Londen begonnen waar consumenten hulp krijgen met het kiezen van een goed cadeau. Het Amerikaanse bedrijf maakt daarbij gebruik van gezichtsherkenning. 

Gezichtsherkenning
In Londen neemt de consument plaats in een privé-cabine, daar wordt gevraagd aan de consument om te denken aan de persoon waar hij of zij een cadeau voor wil kopen. Vervolgens krijgt de consument twaalf opties te zien waar de die op moet reageren. Verschillende camera's registeren de gezichtsuitdrukking en hoe lang de consument naar alle twaalf de producten kijkt. Aan het eind van deze 'ondervraging' krijgt de consument via de mail een lijstje met de beste cadeausuggesties, die emotioneel het beste passen bij de beoogde ontvanger van het presentje, meldt SMU.

Onderzoek
eBay heeft lang onderzoek gedaan naar cadeaustress in de maand december. Uit onderzoek blijkt dat tijdens het kopen van een cadeau de hartslag stijgt met 33%. Dat is net zoveel als een marathonrenner. Verder ervaart meer dan 85% van de consumenten overbelasting. Van de consumenten ervaart 68% een hypnotiserend gevoel bij het kopen van cadeaus in deze periode. 

eBay wil hier op inspelen door consumenten te 'ontstressen'. Het Amerikaanse bedrijf wil dat de consument dagelijks tien minuten rustig kan shoppen, zonder daarbij stress te voelen. 

Afbeelding:  IB Photography / Shutterstock.com

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren