‘Een lage drempel zet consumenten aan tot duurzaam e-commerce gedrag’

13.04.2016 | Beursnieuws | 705 keer bekeken
‘Een lage drempel zet consumenten aan tot duurzaam e-commerce gedrag’

Wie een bestelling doet op internet, produceert onbewust een hoop afval. Dit is lang niet altijd nodig, bewijst Jan Berbee van Repack. Hij illustreerde zijn verhaal met cijfers en voorbeelden op Empack 2016 in de Jaarbeurs.

Volgens Berbee steken sommige mensen hun kop in het zand als het gaat om de vervuiling van de aarde.“Sommigen zeggen zelfs dat global warming een mening is, maar het is een voldongen feit. Iets waar we samen iets aan moeten doen.”

Toen Berbee op internet las over Finse start-up Repack, was hij dan ook direct overtuigd van het nut van de uitvinding: een envelop van kunststof, die consumenten uitnodigt om de verzendverpakking terug te sturen in ruil voor korting bij een volgende aankoop. “In totaal bestaat een groot deel van het afval dat mensen produceren uit karton en papier, en ik sluit niet uit dat dat door de opkomst van e-commerce alleen maar meer is geworden.”

Minder afval
Binnen een paar maanden opent Berbee Repack in Nederland en België. “We zijn al met verschillende bedrijven in gesprek, die er zeker iets in zien om hieraan mee te werken.” Repack wordt in geval van samenwerking een optie in de webshop, waar een klein bedrag voor wordt gevraagd. “Maar het kan ook zijn dat webshops ervoor kiezen de kosten zelf voor hun rekening te nemen, omdat ze het nut inzien van minder afval.”

Dat Repack minder afval mogelijk maakt, blijkt al uit de Finse cijfers. “In totaal gaat de verpakking zo’n 20 keer mee, zonder lelijk te worden. Daarnaast kiest 35 procent van de klanten uit verschillende webshops voor Repack, waaronder kledingmerken Volcom, North Face en Filippa K. “Daaruit stuurt 75 procent de verpakking terug, in ruil voor korting op een volgende aankoop.”

Drempel
Berbee erkent dat er nog veel terrein te winnen valt. “Er is nog altijd 65 procent van de consumenten die kiest voor een standaard verpakking. Ook maakt nog lang niet iedereen gebruik van de korting die ze kunnen krijgen. Daaruit valt op te maken dat consumenten het misschien ook om andere redenen doen, maar het is jammer dat ze laten liggen.” Berbee vindt het ook erg jammer dat de kunststof verpakkingen nog niet van biobased materiaal te maken zijn. “Maar dat zou een kostenverhoging van 50 procent betekenen, terwijl de envelop nu al 3,50 euro gemiddeld kost. De drempel moet laag blijven, anders zijn consumenten minder snel geneigd tot duurzaamheid.”

Dat de drempel zo laag mogelijk voor consumenten moet blijven, betekent niet Berbee de lat voor zichzelf op hetzelfde niveau houdt. “Ik wil binnen vijf jaar een miljoen kilo minder kartonafval geproduceerd zien. Het is een hoge schatting, maar ik heb het idee dat de wereld klaar is voor dit idee.”

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren