"Een levende organisatie is een lerende organisatie"

06.04.2017 | Beursnieuws | 1330 keer bekeken
"Een levende organisatie is een lerende organisatie"

Oscar Faber, Manager opleidingen en trainingen bij het Nederlands Verpakkingcentrum sprak tijdens de Empack beurs over het opleiden van verpakkingsmedewerkers. Volgens Faber verandert de verpakkingsindustrie dusdanig dat de industrie moet innoveren op het gebied van opleiden. “De medewerkers zijn essentieel voor een bedrijf, dus innoveer. Doet een organisatie dit niet dan staat het bedrijf stil. Een levende organisatie is een lerende organisatie”, aldus Faber.

De verpakkingsmarkt is gigantisch. Er gaat meer dan 800 miljard om in de verpakkingsbranche. Meer dan 100.000 keer per seconde vindt er een activiteit plaats in de verpakkingswereld. Faber: “De markt blijft continu om innovaties vragen voor bijvoorbeeld nieuwe distributiekanalen of milieu issues. Medewerkers zijn daar essentieel voor. De manager opleidingen van het VNC voegt daaraan toe dat de industrie de medewerkers uit de verpakkingsbranche daarvoor nodig heeft. “Alleen al op LinkedIn zijn er meer dan 2.000.000 mensen met het woord ‘packaging’ in hun titel. Moet je nagaan.”

Innovatief opleiden van de medewerkers
Faber vindt het van belang dat bedrijven hun eigen medewerkers blijven ontwikkelen. “Het is niet alleen goedkoper, maar ook beter voor het bedrijf. Waarom zou een organisatie een dure consultant in huis halen als deze snel vertrekt en alle informatie weer verdwijnt. Het voordeel van een medewerker opleiden is dat de kennis in huis blijft en het is goedkoper.” Het opleiden van eigen medewerkers heeft ook een nadeel, maar dat weegt volgens Faber niet op tegen de voordelen. “Het kost veel tijd. Dat betekent dat die persoon en het bedrijf het er wel voor over moeten hebben. Het is niet zozeer een risico dat een bedrijf moet nemen, maar een bedrijf moet het wel aandurven. Tevens geeft het ook een beter signaal af naar de andere werknemers uit het bedrijf. De medewerkers zullen het fijn vinden dat een bedrijf investeert in hun eigen mensen en niet dure externe werknemers inhuurt”, zegt Faber concreet.

De 70-20-10-regel
Volgens het NVC-lid wordt de trend dat medewerkers zelf energie steken in het ontwikkelen van hun eigen kunnen. De tijd dat een bedrijf cursussen op de hei organiseert is verleden tijd. “Ik denk dat de trend gaat worden dat een medewerker of leerling 70 procent van zijn eigen tijd gaat investeren in zichzelf. Ik noem dat 'leren door te werken'. Ongeveer 20 procent leert men door 'coaching en feedback'. Dit wordt onbedoeld of bedoeld verzorgd door de medewerkers die meer ervaring hebben. In een bedrijf zitten heel veel goede werknemers, waarom zouden die dan niet een jonge medewerker wat leren. De kennis zit al in het bedrijf, dus gebruik die kennis. In de laatste 10 procent leert met door de 'traditionele vorm van leren'. Denk daarbij aan formele trainingen en cursussen. Ondanks dat dit één tiende deel is van het gehele leerproces, zal dit voor bedrijven nog wel de grootste kostenpost zijn.”

Faber denkt dat dit de trend gaat worden van de aankomende jaren. Het innovatief opleiden van medewerkers in de verpakkingsbranche zal volgens hem de norm worden. Als een bedrijf stilstaat heeft het bedrijf een probleem. Je moet innoveren anders ga je de boot missen”, concludeert Faber.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren