‘Eenduidige verduurzaming nog geen gemeengoed in verpakkingssector’

26.06.2014 | Branchenieuws | 940 keer bekeken

Een gemiddelde Nederlander opent elke dag 7 verpakkingen en gebruikt elk jaar 260 plastic tasjes. Het is dan ook niet verwonderlijk dat verduurzaming bovenaan de agenda stond bij de persconferentie van de Macropak. Alan Campbell (Paardekooper BV), Natasja Helgers (Screen4Green BV) en Sijas Akkerman (Stichting Natuur en Milieu) gaven presentaties over hun visie op verduurzaming. De belangrijkste vragen: waar kun je verduurzamen en hoe kun je het beste verduurzamen in de verpakkingssector?

Het is duidelijk dat duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) van gewenst gedrag naar randvoorwaarde zijn gegaan. Dit betekent geen radicale veranderingen, maar een continue verbetering van de levenscyclus van verpakkingen.

Geen protocol

Natasja Helgers van Screen4Green benadrukte in haar presentatie vooral de afwezigheid van een lineaire visie op duurzame verpakkingen:

“Het probleem ligt niet alleen bij de verpakking zelf, maar vooral ook bij de controle en regelgeving. Iedere partij in de verpakkingsketen doet zijn eigen ding, waarbij de verschillende onderdelen of zelfs moleculen binnen een verpakking verschillende milieueffecten hebben. Aangezien er vanuit de overheid wel wet- en regelgeving komt, maar geen protocol klaarligt over hoe die onderlinge verschillen aangepakt moet worden, moet de verpakkingssector zelf uitvinden hoe de neuzen dezelfde kant op komen te staan.”

Alan Campbell van Paardekooper was het daar mee eens:

“De keuze van categorie is ontzettend belangrijk. We moeten appels met appels vergelijken. Het kan best zo zijn dat één klein onderdeel van de verpakking relatief de grootste milieuschade heeft. 5 procent van de verpakking is misschien voor 50 procent verantwoordelijk voor de carbonemissie van het totale product.”

Biobased

Hoewel de ontwikkeling van biobased verpakkingen zelf toegejuicht kan worden, is een biobased verpakking niet per definitie beter voor het milieu. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat die biobased verpakking juist veel meer energie kost om te produceren. Ook zijn biobased verpakkingen, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet automatisch makkelijker te recyclen.

Een laatste probleem wat om de hoek komt kijken bij verduurzaming is de discrepantie tussen de perceptie en de werkelijkheid. De uitdaging ligt vooral in het verpakkingsontwerp: de verpakking moet niet alleen duurzaam zijn, maar er vooral ook duurzaam uitzien. Campbell: “Perceptie is nu nog het belangrijkste bij de productie van verpakkingen, maar juist de inhoud, op basis van goed gefundeerde wetenschap moet belangrijker worden.”

De conclusie is dat hoewel vrijwel alle verpakkingsbedrijven bezig zijn met duurzaamheid, de invulling daarvan verschilt tot in de kleinste details. Samenwerking en kritisch reflecteren en innoveren is daarom essentieel om tot een beter resultaat te komen en de sector daadwerkelijk te verduurzamen.

Kortom genoeg werk aan de winkel in de dynamische sector van verpakkingen. Wordt vervolgd… 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren