Eerste vier winnaars NL Packaging Awards bekend

17.03.2016 | Branchenieuws | 704 keer bekeken
Eerste vier winnaars NL Packaging Awards bekend

Zojuist zijn de eerste vier winnaars van de NL Packaging Awards bekend gemaakt! Onder andere Cubanisto en Kwekkeboom vielen in de prijzen. Bekijk hieronder wie Jort Kelder in Studio 21 bekend maakte als winnaar!

Categorie Drankverpakkingen

Cubanisto

Cubanisto, een inzending van Mountain Design, is de winnaar in de categorie Drankverpakkingen. De jury: ‘Wij vinden het gedurfde design, gebaseerd op Dia de los Muertos oftewel Dag van de Doden uit Zuid- en Midden-Amerika, heel mooi. Indrukwekkend is de uitvoering hiervan in alle details, zoals de uitgespaarde ruimte voor de ogen in de omverpakking en de fles, en het rugetiket. Ook de UV-lak met blacklight-effect van het masker op de verpakking kan sterk bijdragen aan de beleving in het uitgaanscircuit. Al met al een zeer compleet doordachte, mooi uitgevoerde verpakking.’

De jury zag tussen de inzendingen in deze categorie vooral echte innovaties in de segmenten bier en gedestilleerd. De overige segmenten waren volgens haar wat minder vernieuwend.

Silver067%20MOUNTAIN%20CUBANISTO.jpg

Runner-up:

Heineken Extra Vers, ingezonden door dBOD, is de runner-up. In deze categorie selecteerde de jury vooral op creativiteit en originaliteit, schapwaarde en handwaarde. Zij vindt dat ‘zowel de winnaar als de runner-up er uitstekend in zijn geslaagd om in het drukke biersegment een uniek nieuw concept neer te zetten’. ‘Het is knap van een grote brouwer als Heineken om bier een versbeleving mee te geven. Hoewel dit vooral een logistieke innovatie en vernieuwend marketingconcept is, levert ook de onderscheidende verpakking een belangrijke bijdrage aan de ‘authentieke’ en ‘verse’ uitstraling van een lokaal gebrouwen bier’, aldus de jury.

Heineken%20Extra%20Vers%20aanp%20formaat

---------------------------------------------

Categorie Design Accountability

Kwekkeboom Oven

Kwekkeboom Oven, ingezonden door Dutch Pack International, won de Award in de categorie Design Accountabilitiy/Effectiviteit. De jury selecteerde in deze categorie vooral op effectiviteit en originaliteit voor het merk en de categorie. ‘Zowel de winnaar als de runner-up hebben in hun segment een shockeffect teweeggebracht, waardoor het merk en het hele segment een positieve impuls kreeg. Wat de winnaar betreft, we zijn onder de indruk van het grote marktaandeel dat Kwekkeboom met deze innovatie in het snacksegment heeft weten te bemachtigen. Hoewel de productinnovatie van Kwekkeboom Oven hier een groot aandeel in heeft, is de verpakking ook een belangrijke succesfactor. De stazak en het kleurgebruik is onderscheidend in dit segment en gedurfd voor het merk dat zich hiermee succesvol op een bredere doelgroep lijkt te richten’, aldus de jury.

De jury beoordeelde in deze categorie zeven inzendingen, waarbij ‘de daadwerkelijke effectiviteit van de verpakking en de opgegeven cijfers moeilijk verifieerbaar en lastig vergelijkbaar bleken te zijn’.

Kwekkeboom%20ovensnacks.jpg

Runner-up:

De runner-up in deze categorie was Remia American BBQ Sauces, een inzending van DreamCatch. De jury: ‘Het BBQ-sausconcept van Remia is zeer onderscheidend in het sauzensegment en zeer goed uitgevoerd in alle details. Het speelt in op de echte mannentrend en maakt het barbecueën stoer en spannend. Wel vinden we het jammer dat de relatie met het merk Remia niet duidelijker naar voren komt en dat dit succesvolle product niet wordt gebruikt om het merk te versterken.’

Remia_impression%20LR.jpg

---------------------------------------------

Categorie Totaalconcept

Cavariane

De Award in de categorie Totaalconcept ging naar Cavariane, ingezonden door Now New Next. De jury: ‘De winnaar en de runner-up zijn er beiden in geslaagd een totaal nieuw concept neer te zetten, dat zeker de potentie heeft om succesvol te worden, zowel in de consumentenmarkt als de horeca en catering.’

‘Wij zijn zeer te spreken over Cavariane, “olive oil caviar”, vanwege de innovatie van zowel het product als de verpakking. Het is een geheel nieuwe vorm van verpakken en doseren van olijfolie. Het gehele concept straalt een premium en luxe gevoel uit. De verpakking heeft een spannende uitpakervaring en de luxe uitstraling van cosmetica. Het product zelf kan ook nog gezien worden als een eetbare verpakking die de smaakbeleving ondersteunt. Kortom, een totaalconcept waarbij het product en de verpakking naadloos in elkaar overgaan en waar erg veel aandacht aan details is gegeven.’

De jury moest in deze categorie sterk verschillende concepten met elkaar vergelijken. Doorslaggevend was de originaliteit en creativiteit én de samenhang van alle aspecten, van concept tot product en verpakking. ‘Ook de duurzaamheid hebben we als belangrijk onderdeel van een totaalconcept laten meewegen’, aldus de jury.

_65A1071%20bewerkt%20copy.jpg

Runner-up:

Agroposta van inzender KG Company was de runner-up in deze categorie. ‘In dit concept, post uit de natuur, speelt naast de storytelling ook de verpakking een grote rol. De natuurlijke limonadesiropen uit Kroatië hebben een portieverpakking, zodat de smaak en de dosering naar wens kan worden bepaald. De giftbox kan geheel in lijn met het concept, ook online worden besteld en per post geleverd.’

Agroposta%20totaal-klein.jpg

-------------------------------------------------------

Categorie Eyecatcher

Vakpers bekroont Hermit Dutch Coastal Gin en Porcospino Olio

De vakbladen MarketingTribune, Verpakken, VerpakkingsManagement en het online-platform Verpakkingsprofs reikten een extra Award uit, een vakpersprijs voor dé Eyecatcher. Uit alle inzendingen nomineerde de vakpers daarvoor vier product-verpakkingscombinaties. Het ging om een echte blikvanger. Dat is dus duidelijk een andere insteek dan de jury hanteerde. Die keek naar allerlei aspecten van het verpakken, zowel de functionele als de ontwerpfacetten. Dat liet de vakpers allemaal buiten beschouwing; het ging hier puur om een gezamenlijke beslissing, op basis van ranking, over een verpakking die de vakpers als een echte blikvanger ziet.

Winnaar:

De Award voor deze Eyecatcher ging naar Hermit Dutch Coastal Gin, ingezonden door BooM creatives. De redactie van MarketingTribune: ‘Wij houden van de klare lijn. Hermit Dutch Costal Gin is prachtig uitgevoerd, in alle aspecten. Een mooie fles met booglijn, helder etiket, transparant in al zijn eenvoud.’ 

‘Het gebruik van het etiket geeft de consument een unieke kijk op de verpakking. Het spreekt tot de verbeelding, zonder een enkel moment onduidelijk te zijn over de vorm. De prachtige tekeningen sluiten goed aan op het concept van het merk’, vindt de redactie van Verpakkingsprofs.

De redacties van Verpakken en VerpakkingsManagement: ‘Het is met name het dubbelzijdig bedrukte, zelfklevende etiket dat deze verpakking bijzonder maakt. Door het aan de achterzijde te bedrukken en een kijkgaatje in de vorm van de Hermit te stansen, is optimaal gebruikgemaakt van de transparantie van de fles.’

Hermit_MG_8402.jpg

Runner-up:

Porcospino olio, ingezonden door PROUDdesign, was de runner-up.

‘Porcospino valt uiteraard op door de bijzondere vorm van het flesje. Creatieve vondst om het design en de naam door middel van twee flesjes te verbinden. Opvallend is ook de kleurkeuze van het flesje dat mooi aansluit bij de beleving van olijfolie’, aldus de redactie van MarketingTribune.  

De redactie van Verpakkingsprofs: ‘De vorm van de fles is gewaagd, maar trekt ook direct de aandacht op een goede manier naar zich toe. Het is totaal anders dan je zou verwachten van een fles olijfolie, maar nooit wordt onduidelijk dat het om dit product gaat. De etiketten zijn goed op de flessen afgestemd.’

‘De ruitvorm van deze fles trekt de aandacht, maar ook de manier waarop meerdere flessen te combineren zijn, met perfect aansluitende etiketten. De labels zijn opgedikt met thermo-inkt die normaal alleen wordt gebruikt voor printplaten in de elektronica. Een premiumverpakking voor een ambachtelijk kwaliteitsproduct. De flesvorm is onderscheidend, breekt met de gangbare codes in het schap, lijkt geïnspireerd op een parfumflacon’, menen de redacties van Verpakken en VerpakkingsManagement.

porcospino-klein.jpg

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren