‘Er bestaat niet zoiets als dé verpakkingskundige’

10.03.2016 | Beursnieuws | 908 keer bekeken
‘Er bestaat niet zoiets als dé verpakkingskundige’

In aanloop naar de Empack op 12 t/m 14 april in de Jaarbeurs interviewt VerpakkingsProfs de sprekers van de beurs. Wat kunt u verwachten van hun presentaties? Deze aflevering Michiel Bouvy, die vanuit het bestuur van de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen (VNV) het Kennisplein coördineert waar kennisinstellingen en de markt bijeen komen.

Kunt u iets over uzelf vertellen?
Ik zit in het bestuur van de VNV. Wij werken nauw samen met Easyfairs op het gebied van de Packaging Challenge. Hierdoor zijn we altijd met opleidingen in gesprek en hebben we goede contacten. We werken hierin ook samen met het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. Hieruit zagen we dat er behoefte is aan een plek om het verpakkingsonderwijs, expertise en de markt bij elkaar te brengen.

Waar is dit Kennisplein precies voor bedoeld?
Op het Kennisplein brengen we onafhankelijke kennisinstituten en opleidingen bij elkaar. Het wordt een platform waar ze zich kunnen profileren naar de markt. Het doel is om expertise te ontsluiten en dichter bij de markt te brengen. Kennis is algemeen toegankelijk, maar ligt vaak verstopt binnen bedrijven.

Gaat dat nu nog vaak fout?
Ja. De verpakkingsmarkt is enorm divers, er bestaat niet zoiets als ‘een verpakkingsdeskundige’ die alles kan en weet. Een verpakkingtechnoloog is bijvoorbeeld geen grafisch ontwerper. Daar zijn bedrijven zich niet altijd even bewust van. Opleidingen hebben een heel eigen profiel, met eigen specialisaties, kennis en vaardigheden.

Is dat erg?
Nee, maar ik zie dat het onderwijs en de markt elkaar niet altijd even goed begrijpen. Het is algemeen bekend dat de meeste bedrijven geen verpakkingskundige in huis hebben. Multinationals die dat wel hebben, zetten deze voornamelijk operationeel in. Dit is een stukje kwaliteit en productiviteit, en innovatie en marketing als ze geluk hebben. Wat je ziet is dat veel opleidingen juist op dat laatste gedeelte focussen, maar weinig kennis meebrengen over productieprocessen, technologie, materialen en duurzaamheid. Dat is onhandig, en vooral een gemiste kans. Eisen en verwachtingen kunnen over en weer beter op elkaar worden afgestemd.

Is dat wel echt nodig dan?
Daar proberen we steeds meer bedrijven van te overtuigen. Het bedrijfsleven, maar voornamelijk het mkb, zou kennis veel beter kunnen inzetten. Vaak doet iemand verpakkingen er maar zo’n beetje bij. Het vak wordt niet serieus genoeg genomen en dat is kwalijk. Wij moeten zichtbaar maken dat het gaat om belangrijke en strategische zaken als kostenbeheersing, kwaliteit, aansprakelijkheid, innovatiekracht of concurrentiepositie. Op het moment dat mensen dat in de smiezen krijgen, wordt er aandacht aan besteed. Voor verpakkingen alleen lopen ondernemers meestal niet zo warm. We moeten ook helder maken dat je expertise kunt benutten ook zonder altijd meteen een dure kracht in dienst te hoeven nemen.

Hoe gaan jullie dat duidelijk maken?
Behalve het Kennisplein, dat een open netwerkruimte wordt naast het Carrièrepunt op de beursvloer, verzorgen we met zijn allen een programma van gastcolleges. Hierin behandelen de instellingen, samen met studenten en afgestudeerden een actueel onderwerp of thema dat laat zien waar ze goed in zijn en hoe ze daarmee ook midden in de praktijk staan. Op die manier hopen we dat bedrijven gestimuleerd worden bij de juiste instelling aan te kloppen als ze op gaan naar mensen of kennis.

Benieuwd naar het Kennisplein en andere presentaties? Gratis registreren voor de Empack kan  hier.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 10.03.2016 - 14:58 uur | Frank Huisman

    Goed weergegeven Michiel. Er is nog veel te winnen voor bedrijven.