'Er zijn zoveel meer mogelijkheden met digitaal drukken voor de verpakkingsbranche'

04.04.2016 | Beursnieuws | 821 keer bekeken
'Er zijn zoveel meer mogelijkheden met digitaal drukken voor de verpakkingsbranche'

In aanloop naar de Empack op 12 t/m 14 april in de Jaarbeurs interviewt VerpakkingsProfs de sprekers van de beurs. Wat kunt u verwachten van hun presentaties? Deze aflevering Erna Leenaars, zelfstandig adviseur in de digitale drukwereld.

Kunt u iets over uzelf vertellen?
Ik ben zelfstandige expert in de wereld van het digitaal drukken en alle facetten die daarbij komen kijken. Ik geef onafhankelijk advies bij aankoop van machines, maar kan ook problemen oplossen bij klanten van grote bedrijven als de printer het begeeft. Ook hou ik me bezig met research op het gebied van digitaal drukken, onder andere naar waar de afdruk vandaan komt. Dit is handig om bijvoorbeeld vervalsing tegen te gaan. Ondanks dat dit een hot topic is in de verpakkingsbranche, merk ik dat er eerst vooral behoefte is aan informatie over nieuwe technologieën en hoe je deze kunt toepassen.

Wat voor technologieën hebben we het dan over?
Er wordt veel gepraat over inkt jet, en over hoe dat de toekomst zou kunnen zijn. Maar wat houdt deze technologie precies in? En wat zijn de alternatieven? Veel mensen hebben geen antwoord op deze vragen, en in mijn presentatie wil ik dit graag behandelen. Ik wil mensen helpen om de juiste vragen te stellen op het moment ze dat zelf nieuwe drukmachines willen aanschaffen. Met de wildgroei aan nieuwe technologieën is er een scala aan mogelijkheden, maar je moet wel weten wat het beste bij jouw product past.

Wat voor mogelijkheden zijn er dan?
Dat kan echt sterk uiteen lopen, en voor iedere verpakking zal dat anders zijn. Zo kunnen er in het etiket digitale zaken als beveiligingsvraagstukken opgelost worden. Met conventionele technologieën heb je daar vaak een extra bewerking voor nodig. Digitale technieken geven de mogelijkheid elke afdruk uniek te maken. Uiteindelijk kan dit kostenbesparend werken.

Zijn er andere branches waarin digitaal drukken een grote rol kan spelen?
Ja zeker! Ik geef onder andere les aan document experts om de echtheid van bepaalde papieren te leren herkennen. Denk hierbij aan allerlei identiteitsbewijzen, bankbiljetten, maar ook bijvoorbeeld toegangsbewijzen, certificaten, zegels en tegoedbonnen.

Denkt u dat digitaal drukken de hele printwereld zal overnemen?
Nee, er zullen altijd bepaalde drukwerken zijn die makkelijker met traditionele technieken in te vullen zijn. Het heeft vooral te maken met het product, maar ook met de volumes. Daarom is het belangrijk voor fabrikanten om goed te weten wat welk soort druktechniek betekent voor hun product. Je kunt wel een printer kopen die met verschillende soorten inkt kan printen, maar is dat relevant? Uiteindelijk gaat het om de juiste combinatie van het eindproduct en de techniek, die bepalen of een product winstgevend is en een investering gerechtvaardigd is.

Heeft u het idee dat deze kennis veelal aanwezig is in de verpakkingsbranche?
De kennis blijft grotendeels achter, omdat het idee heerst dat digitaal drukken niet mogelijk is bij food, om veiligheidsredenen, FDA compliency of bijvoorbeeld de dikte van het materiaal. De markt is enorm aan het veranderen, dus het is belangrijk om de kennis up to date te houden. Op die manier is het makkelijker te bepalen wat voor machine je wilt, hoe je de concurrent voor kunt blijven en hoe je buiten de gebaande paden kunt gaan om een nieuw product neer te zetten. De campagnes van Coca Cola en Nutella geven een idee van de mogelijkheden met gepersonaliseerde verpakkingen, maar er zijn zoveel meer mogelijkheden. Veel mensen zien wel dat het er is, maar kennen de techniek eigenlijk niet. Ze laten daarmee kansen liggen, en dat is zonde.

Benieuwd naar de presentatie van Erna en anderen? Gratis registreren voor de Empack kan hier.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren