Ergernis van consument om verpakking berust vaak op misvatting

23.07.2015 | Branchenieuws | 879 keer bekeken

Consumenten ergeren zich nogal eens aan verpakkingen van voedingsmiddelen, zo blijkt uit onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. Driekwart van de ruim duizend ondervraagde consumenten kiest liever voor onverpakte groenten, in plaats van in plastic verpakte. Mensen zien verpakkingen als overbodig, terwijl ze vaak een belangrijke functie hebben. 

De verpakkingen zijn een ergernis, zo blijkt uit het onderzoek onder consumenten tussen de 15 en 75 jaar. 40 procent ergert zich aan het plastic om komkommers en een kwart aan portieverpakkingen van chips en koekjes. Zij kiezen voor groenten zonder verpakking om beter de hoeveelheid te kunnen bepalen en de groenten uitkiezen die er goed uit zien.

Functie
De milieubelasting van de verpakking is vaak een stuk kleiner dan de milieubelasting van het product zelf. Consumenten zien dit anders. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste consumenten de recyclebaarheid en hoeveelheid verpakking zien als het meest bepalend voor de milieubelasting van het product. Toch ligt dit anders: door de verpakking om groenten wordt bederf en beschadiging tegen gegaan. Komkommers die van ver komen, blijven langer goed in plastic en portieverpakkingen zijn handig voor kleine huishoudens. De verpakking voorkomt dan voedselverspilling en levert dus milieuwinst op. 

Toch zien veel consumenten dat niet zo: bijna 60 procent denkt dat grote voordeelverpakkingen beter zijn voor het milieu dan portieverpakkingen. Dit terwijl portieverpakkingen zoals koffiemelk in cups verspilling kunnen voorkomen, en daarmee juist beter kunnen zijn voor het milieu.

Plastic
Plastic en metaal worden gezien als het minst milieuvriendelijk. Papier en karton zien mensen als het meest milieuvriendelijk. Uit onderzoek van Milieu Centraal blijkt echter dat de totale milieubelasting van papier en plastic vergelijkbaar is. Dit heeft ermee te maken dat plastic lichter is, er is dus veel minder van nodig. Voorwaarde is wel dat het plastic gescheiden wordt ingeleverd en niet bij het zwerfafval belandt.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren