'Eyetracking wint in verpakkingsbranche aan populariteit'

08.12.2015 | Trends | 793 keer bekeken

De Amerikaanse website FoodOnline sprak recentelijk Andrew Hurley, assistent professor van de Sonoco Institute of Packaging Design and Graphics van Clemson University, over zijn onderzoek dat gebaseerd is op het optimaliseren van verpakkingsontwerpen en het ontwikkelingsproces door het gebruik van eyetracking technologie. 

Kunt u vertellen waar het oog op wordt gevestigd op basis van de afbeeldingen en het berichtenverkeer?
Eyetracking is een instrument dan gebruikt kan worden om de waarneembaarheid of het vermogen om aandacht te vergaren van het interessegebied te meten. Als dit instrument wordt gebruikt met een wetenschappelijke methodologie, kan eyetracking een rijkdom aan informatie verschaffen over elke eigenschap van het interessegebied. Structuur, vormen en substraten die meer aandacht trekken zijn vooral meer waard. Deze attributen kunnen worden getest op controle of vergeleken worden met andere substraten om zo vast te stellen welke variabelen de meeste aandacht trekken.

In uw onderzoek spreekt u over de ‘biometrisch aanpasbare consument. Kunt u uitleggen wat dit betekent?
We gebruiken deze zin om verpakkingsontwikkelingen te definiëren die gebaseerd zijn op emoties, wensen en verwachtingen ten opzichte van traditionele methodes, die gebaseerd zijn op marketing onderzoek en niet-kwantitatieve gegevens.

Hoe zeker kunt u zijn dat biometrische gegevens nauwkeurig het succes kunnen voorstellen van een verpakkingsontwerp?  
Eyetracking is een instrument, niet een alles-genezend middel. Met twee derde in elke gegeven categorie in een winkel dat niet gezien wordt, zijn de kansen om in dat gedeelte te verkopen gelijk aan nul. Er zijn vele factoren die het succes van een verpakt product beïnvloeden. Ik heb recentelijk verhalen gehoord over het kopen van verf bij een grote woonwinkel. We vroegen winkelaars in het verfgangpad om mee te doen aan een onderzoek waar ze verf moesten kopen voor een binnen of buiten project. Veel klanten overschreden negen minuten in een poging een product te selecteren die ongeveer hetzelfde kost als een koffie van Starbucks. Echter heb je geen eyetracking nodig om te begrijpen hoe lang mensen nodig hebben om een verfblik te vinden die ze nodig hebben.

Het gaf  inzichten in waar mensen naar kijken, hoe ze de producten vergelijken, welke kleuren en informatie de meeste belangstelling gaven en waar hun ogen automatisch naar getrokken werden. Deze informatie kan merken voorzien van waardevolle informatie om deze tijd te verminderen, een verkoop af te dwingen en op een effectieve wijze de klant geven wat hij wil.

Verwacht u verschillen te zien in percepties van de consument wanneer een verpakking individueel wordt bekeken of op een verkoopplank?
Absoluut, in-context is de realiteit. Hierbij is de competitieve matrix, positionering, schappen plannen en de fysieke omgeving inbegrepen. Wij hebben data die laat zien dat onderzoek in de virtuele realiteit, statisch op een scherm en in de winkel drastisch verschillen.

Doen veel producenten uitgebreid onderzoek voordat ze nieuwe verpakkingen introduceren? Wat zouden ze kunnen doen om de succeskans te verhogen?
Nee dat doen ze niet. Onthoud dat 93 procent van nieuwe producten falen. Gemiddeld wordt er niet gekeken naar twee-derde van de schappen in een bepaalde categorie. Echter kunnen verpakkingen niet geheel de schuld krijgen, het testen van nieuwe verpakkingen binnen het ontwikkelingsproces zou voordelig zijn. Niet gezien is niet verkocht, en als je product niet in de top drie zit van waar de aandacht is gegeven op de plank, zou je kunnen overwegen niet door te gaan.

Maakt het gebruiken van technologie zo als eyetracking, snelle prototypering en grafisch software ontwerpers betere verpakkers?
Er zijn verschillende type ontwerpers. De meeste ontwerpers zijn grafisch of industrieel. Echter zijn er een paar ontwerpers die gespecialiseerd zijn in verpakken, hier is een fundamentele basis van kennis vereist. Een geweldige industriële ontwerper kan een situatie die ideaal lijkt ontwikkelen- maar het kan onmogelijk of onbetaalbaar zijn voor de fabrikant. Verpakkingen voor snel verkopende producten moeten schaalbaar zijn: niet duizend maar miljoenen eenheden. Een verpakkingsontwerper is getraind om op deze manier te denken- en werkt normaal terug van de consument naar de fabrikant- wijzend op de vele variabelen en de eisen van de distributie, logistiek, supply chain, internationale regelgeving enzovoorts. Deze technologieën staan het ontwerpers toe om snelle tests uit te voeren en herontwerpen van verpakkingen om te zorgen voor een betere kans van slagen als het eenmaal is vrijgegeven aan de markt.  

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren