Fastfoodketens verspillen 11,4 miljard dollar door niet-duurzame verpakkingen

07.04.2015 | Branchenieuws | 2341 keer bekeken

Grote Amerikaanse fastfoodketens als Burger King, KFC en Dunking Donuts verspillen jaarlijks zo'n 11,4 miljard dollar aan materiaal door het gebruik van niet duurzame verpakkingen.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse non-profitorganisatie As You Sow. In het onderzoek werden 47 Amerikaanse fastfoodketens onder de loep genomen, en de resultaten waren allesbehalve goed. "Door kleine porties te verkopen en dus veel verpakkingen te produceren die nauwelijks recycled worden, verspillen ze dat niet alleen maar dragen ze voor een groot deel bij aan wereldwijde vervuiling."

In het onderzoek werden de fastfoodketens onderzocht op vier belangrijke pijlers:

1.Het gebruik van verpakkingen die nogmaals te gebruiken zijn of minder materiaal
2.Verpakkingen die van gerecycled materiaal gemaakt zijn.
3.Materialen die lastig te verpakken zijn zo min mogelijk gebruiken
4.De verantwoordelijkheid die het bedrijf neemt om te zorgen dat haar eigen verpakkingen daadwerkelijk gerecycled worden.

Tot de grote verbazing blijkt dat geen enkele fastfoodketen op alle vier de punten goed scoorde.

Volgens de organisatie zijn vooral fastfoodketens een groot probleem als het gaat om recyclen. "Er zijn ontzettend veel verpakkingen, omdat bijna alle producten los verkocht worden. Er worden enorme hoeveelheden plastic gebruikt en er wordt bijna niet omgekeken naar het recyclen van dit afval.

De volgende drie stappen zouden goede verbeterpunten kunnen zijn voor alle restaurants volgens de non-profitorganisatie:

1.Breng in kaart hoeveel verpakkingen en vooral plastic er gebruikt wordt. Zodra je dit in kaart kan brengen, kan je er iets aan veranderen.
2.Zorg voor gerecyclede of biologisch afbreekbare koffielepeltjes, bekers en cupjes.
3.Laat de consument meewerken in het recycleproces: zorg voor gescheiden prullenbakken.

Bekijk hieronder waar de fastfoodrestauranten goed op scoorden en wat beter kan.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren