Fearless design

05.04.2016 | Beursnieuws | 721 keer bekeken
Fearless design

Dit jaar zijn de marketingprijzen uitgereikt aan o.a. Tony chocolonely, Van de bron, Bijenkorf en Dopper. Allemaal ondernemingen met een duidelijke missie, en een geloof dat maakt dat ze keuzes durven maken. Wat deze marketeers en ondernemers ook gemeen hebben is dat ze niet bang zijn om te experimenteren. Ze vertrouwen erop dat ze van hun fouten iets belangrijks zullen leren. En als ze daar eerlijk over zijn dat hun klanten hen zal vergeven. Juist daarom zijn ze vernieuwend en inspirerend voor veel van hun concurrenten.

Er zijn andere bedrijven die sturen op basis van zoveel mogelijk informatie om zo eventuele risico’s en mogelijke fouten te vermijden. Dat lijkt haalbaar want in de huidige informatierevolutie is er immers veel te meten en te weten. Kwalitatief en kwantitatief onderzoek, focusgroepen, coolhunting, immersions, safari’s, testpanels, trend watching, eye tracking, neuromarketing, big data etc.

Succes is in die zin maakbaar, maar echte vernieuwing, waanzinnig goede ideeën en te gek design waar het bloed sneller van gaat stromen komen via trial and error. Het experiment, doorzettingsvermogen, bewuste communicatie en een geloof. Met andere woorden als je niet ergens echt in geloofd, niets probeert, of bereid bent een fout te maken leer je niets en bereik je nooit een echte doorbraak. En aan wie of wat ligt het eigenlijk als een idee ondanks alle data en neurowetenschap toch niet werkt. En op welke manier beïnvloedt dat ondernemerschap, creativiteit en design?

Creativiteit gaat over onmetelijke verbeeldingskracht en soms over toeval. Het heeft vooral ruimte en moed nodig. Geen hang naar controle en angst voor fouten. Maar wie durft intuïtie en creativiteit in deze tijd van informatie en wetenschap nog te vertrouwen?

De winnaars van de marketingprijzen van dit jaar wel. Ze vertrouwen op creativiteit en intuïtie om informatie om te zetten naar succes. Niet andersom.

Kijk mee tijdens de sessie op Empack op dinsdag 12 april om 10.30 hoe dat werkt voor o.a. branding en packaging design. Gratis registreren voor de Empack kan hier. 

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren