Foodwatch opent Meldpunt Misleiding

03.09.2015 | Branchenieuws | 759 keer bekeken

De misleidende functie die verpakkingen kunnen hebben komen steeds vaker in het nieuws. Laatst werd door het Europese Hof van Justitie besloten dat thee geen plaatjes van vanille en framboos op de verpakking mag bevatten als deze ingrediënten niet aanwezig zijn en de Consumentenbond begon een campagne tegen misleidende verpakkingen.

Daar sluit voedselwaakhond Foodwatch zich nu bij aan met het Meldpunt Misleiding. Consumenten kunnen hier hun klachten krijg over reclame van voedingsmiddelen die zij misleidend vinden. De meldingen kunnen leiden tot vervolgstappen, zoals klachten bij de Reclame Code Commissie of, waar sprake is van wetsovertredingen, bij de NVWA. Ook zullen suggesties worden gebruikt voor de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing.

Ergernissen
Er zijn verschillende ergernissen waar consumenten steeds meer aanstoot aan geven. 'Gezonde' producten vol suiker, 'authentieke' recepten met een ellenlange lijst aan E-nummers, twijfelachtige gezondheidsclaims en 'natuurlijke' producten die helemaal niet zo 'natuurlijk' blijken te zijn: het zijn enkele voorbeelden van een lange lijst. 

"Consumenten hebben het nakijken – je moet haast afgestudeerd etiketspecialist zijn om door de smoesjes, halve waarheden en harde leugens heen te prikken," aldus de voedselwaakhod op haar website. De overheid doet volgens hen ook te weinig om misleiding tegen te gaan. "Wetgeving staat veel vormen van misleiding nog gewoon toe. De NVWA, die de taak heeft toezicht te houden, treedt amper op tegen wetsovertredingen."

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren