Foodwatch pleit voor verbod kinderidolen op verpakkingen

12.10.2016 | Branchenieuws | 526 keer bekeken
Foodwatch pleit voor verbod kinderidolen op verpakkingen

Uit onderzoek van foodwatch blijkt dat voornamelijk ongezonde producten met een hoog suikergehalte, zout en/of vet afbeeldingen van kinderidolen zoals de Minions en Frozen op de verpakking bevatten.

Voor het onderzoek nam foodwatch 103 producten onder loep. Al deze producten hadden met elkaar gemeen dat ze werden aangeprezen met een kinderidool op de verpakking. Van de onderzochte levensmiddelen werden slechts drie producten als gezond bestempeld volgens de criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Tweederde van de ongezonde producten zijn snoepgoed, koek of frisdrank, ofwel junkfood.

Verbod op kindermarketing
In 2012 werd de Reclamecode Voedingsmiddelen al aangepast door het verbod op reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met twaalf jaar door de Reclame Code Commissie (RCC). Echter zijn verpakkingen hiervan uitgesloten, een vergelijkbare regelgeving op het aanprijzen door middel van kinderidolen op voedingsmiddelen bestaat nog niet. Foodwatch pleit hier nog steeds voor, zij vinden dat de voedingsindustrie mede verantwoordelijk is aan overgewicht bij kinderen. Foodwatch wil dat de overheid ingrijpt om kindermarketing te verbieden om zo de gezondheid van kinderen te bewaken. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren