'Fruit op verpakking vaak overdreven'

08.07.2016 | Branchenieuws | 513 keer bekeken
'Fruit op verpakking vaak overdreven'

Verpakkingen met fruit stralen gezondheid uit, maar is dat altijd terecht? Volgens de Consumentenbond is het vaak overdreven en eist dat minister Schippers (Volksgezondheid) hier paal en perk aan stelt.

Er zijn volgens de Consumenten voorbeelden in overvloed. "Op de verpakking van roodfruit yoghurtdrink van Albert Heijn prijken aardbeien, frambozen en blauwe bessen, terwijl er maar 1 procent fruitsap in zit," schrijft de organisatie op haar website. "Het etiket van Sparkling Apple van Crystal Clear staat vol met appels, terwijl dit sap een schamele 0,01 procent appelsap bevat. In Sultana Volgraan bosbeskoekjes zit slechts 1 procent bosbes. En veel vruchtensappen bestaan grotendeels uit goedkoop appel- of druivensap, terwijl de naam en de verpakking suggereren dat er heel andere vruchten inzitten."

De organisatie eist dat minister Schippers, die eerder in de Tweede Kamer aangaf dit soort praktijken onacceptabel te vinden, snel en daadkrachtig actie onderneemt. "In het voorjaar van 2016 zou zij een Plan van Aanpak Etikettering publiceren, maar dat is er nog niet." 

Het is niet de eerste keer dat de Consumentenbod actie voert tegen misleidende reclame op verpakkingen. In 2012 lanceerden ze de campagne Kletsplaatjes, waarbij fabrikanten met hun producten op de Wall of Shame werden geplaatst.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren