'Fruitsector moet inzetten op verpakkingsbedrijven om marches op te houden'

26.08.2015 | Branchenieuws | 645 keer bekeken

In de fruitsector is een constante strijd gaande tussen twee grote bedrijven. Waar het Nederlandse The Greenery eerder vanzelfsprekend als hoofdleverancier gezien kon worden, stoot nu het Belgische Greenyard Foods het Nederlandse bedrijf bijna van de troon.

Volgens Hein Deprez, topman van het Belgische Greenyard Foods, ligt dat vooral aan de manier waarop The Greenery werkt. "De coöperatieve gedachte is misschien nobel, maar de uitwerking is niet meer van deze tijd," zegt hij in een interview met het Financieele Dagblad.

Horizontaal
Het Nederlandse bedrijf zou volgens Deprez teveel horizontaal op de markt inzetten. "Ze proberen de horizontale keten te versterken en het volume te concentreren en controleren. Maar dat werkt niet." In plaats daarvan kies het Belgische bedrijf voor een verticale aanpak: samenwerken met supermarkten en andere bedrijven, 'in het belang van de consument'.

Zo werkt Greenyard Foods onder andere samen met Albert Heijn. Terwijl The Greenery aan de hand van de banken probeert te overleven, is het Vlaamse familiebedrijf in één generatie doorgestoten naar de wereldtop. Greenyard Foods staat in het rijtje van wereldspelers zoals Chiquita, Fresh Del Monte en Dole Food.

Ondanks de concurrentie, heeft Deprez een tip voor het Nederlandse bedrijf, willen zij de markt vast blijven houden. "Richt je pijlen op de bedrijven die vóór in de keten zitten: veredelaars, verpakkingsbedrijven en leveranciers van meststoffen. Door beter in te kopen, te innoveren, verlaag je de bedrijfskosten en worden de marges beter."

Webwinkels
De groente- en fruitmarkt is volgens Deprez een moeilijke markt om te opereren. "De consumptie van groente en fruit daalt," aldus Deprez in de krant. "Daarbij komt dat bedrijven van buiten de sector de gezondheidsclaims naar zich toetrekken. Voedingsbedrijven zijn daar heel bedreven in. Zij zeggen bijvoorbeeld: deze yoghurt is gezond, want er zit fruit in. En dan zit er maar 4% aan vruchten in." De opkomst van voedingswebwinkels en maaltijdboxen vol groenten zijn een vooruitgang voor de markt. Deprez: `De Nederlandse markt is er rijp voor. In vijftien jaar kan het zomaar zijn dat 50% van de verkoop van groenten en fruit online plaatsvindt. Het zal de keten ook duurzamer maken: er hoeft immers minder voorraad te worden aangehouden, er is minder bederf.'

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren