'Geen kinderhelden meer op verpakkingen'

08.12.2016 | Branchenieuws | 467 keer bekeken
'Geen kinderhelden meer op verpakkingen'

De industrie van levensmiddelen is van mening dat de kinderplaatjes op verpakkingen van ongezonde producten moeten verdwijnen. De Telegraaf schrijft dat de producenten door maatschappelijke druk niets anders meer kunnen doen dan hun verpakkingen aan te passen. 

Het is al illegaal om kinderhelden op producten te plaatsen voor kinderen onder de 7 jaar. Bij producten voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar mag dit wel, alleen niet bij producten die veel zout of suiker bevatten. Het gaat om bekende Disneyfiguren en bijvoorbeeld om K3-artikelen.

Kinderhelden wel op gezonden producten
Als het aan de de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) ligt verdwijnen de kindervrienden alleen van verpakkingen van producten die ongezond zijn. "Als het om tomaten gaat, gaan we het natuurlijk niet tegenhouden", zegt het FNLI tegen de Telegraaf.

De organisatie onderzoekt nog wel of het besluit niet te makkelijk te omzeilen is. Bedrijven zouden misschien hun producten in het buiten de grens kunnen produceren om zo alsnog te kunnen produceren. "Er moet wel een gelijk speelveld zijn."

Het gaat de goede kant op
Henrieke Crielaard van CBL, de branchevereniging van de supermarktbranche en food service in Nederland, denkt dat dit een goede stap in de richting is. Alleen is het niet de bedoeling dat we kinderen alleen op deze manier gezonder laten eten.

Volgens Crielaard moeten kinderen ook leren over gezond eten en zijn ouders belangrijk in het proces. Zij denkt dat de kinderhelden ook op een positieve manier gebruikt kunnen worden, door bijvoorbeeld de plaatjes op gezonde producten te plaatsen. “Een aantal ketens heeft dat al gedaan, de ontwikkeling is gaande."

Afbeelding: enchanted_fairy / Shutterstock.com

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren