Geen kindermarketing meer op producten met blauw Vinkje

22.07.2016 | Branchenieuws | 447 keer bekeken
Geen kindermarketing meer op producten met blauw Vinkje

In navolging van supermarktketen Plus weert nu ook Stichting Ik Kies Bewust kindermarketing van een deel van haar producten. Verpakkingen met een blauw Vinkje mogen geen kindermarketing meer bevatten. 

De Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding, onder meer bestaand uit Foodwatch, de Consumentenbond en de Hartstichting, verwacht en hoopt dat de Reclamecode voor Voedingsmiddelen wordt aangepast. "In de huidige code is nog volop ruimte voor de kindermarketing op de verpakking van bijvoorbeeld frisdrank, chips, koekjes en ijs."

Sinds het 'Vinkje' in 2006 werd ingevoerd door de stichting Ik Kies Bewust is het logo omstreden. Zowel het groene als het blauwe vinkje betekenen dat een product in een bepaalde groep een relatief gezondere samenstelling heeft. De groene variant ('gezondere keuze') is voor producten binnen de Schijf van Vijf. Het blauwe vinkje ('bewuste keuze') is bestemd voor alle overige producten.

De Consumentenbond strijdt al jaren tegen de Vinkjes. Dit jaar beslist de Tweede Kamer over de verlenging van de campagne met twee jaar. Ook bekend Nederland heeft zich eerder dit jaar uitgesproken tegen het behoud van Het Vinkje. Voornaamste reden daarvoor is dat het systeem te onduidelijk is: zo kunnen ook bepaalde soort chips of popcorn kans maken op een Vinkje.

Op de verpakkingen van producten met het groene Vinkje is zulke marketing nog wel toegestaan. De regeling gaat per 1 augustus in.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren