Genderspecifieke verpakking beïnvloedt koopgedrag consument

23.09.2015 | Branchenieuws | 790 keer bekeken

De volgende keer dat u uw tanden in een sappige hamburger zet, vraagt u zich dan af wat voor beeld er in u opkomt. Is dat het beeld van een man met sterke spieren of een nonchalante vrouw? Een nieuwe studie, genaamd Macho Nacho, toont aan dat genderspecifiek voedsel en dan vooral de verpakking invloed heeft op wat de consument in zijn winkelwagen legt.

De studie van de University of Manitoba in Amerika laat zien dat de manier waarop we naar eten kijken en het indelen in 'mannelijke' en 'vrouwelijke' voedingsmiddelen bepalend is voor wat we kopen. Verpakkingen spelen daar een belangrijke rol bij. Tijdens het experiment werden 93 volwassenen gevraagd naar hun genderspecifieke gevoelens bij voedsel. Gezonde voedingsmiddelen worden vaker als vrouwelijke bestempeld, terwijl fastfood eerder iets voor mannen is. 

Daarna werd gekeken naar de rol van verpakkingen. Wanneer deze op een duidelijke manier vrouwelijke of mannelijke gevoelens opwekte, was de doelgroep eerder geneigd om het product te kopen en waardeerden ze de smaak van het voedsel zelfs meer.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren