'Gert Verhulst moet verantwoordelijkheid nemen voor kindermarketing'

10.05.2016 | Branchenieuws | 1967 keer bekeken
'Gert Verhulst moet verantwoordelijkheid nemen voor kindermarketing'

Geen koeken meer van kabouter Plop of chips van K3 in rekken van de supermarkt, leg appels of tomaten met stickertjes van de Studio 100-sterren in de plaats. Als het van het Belgische kamerlid Anne Dedry van de partij Groen afhangt, komt er een verbod op elke vorm van reclame voor ongezonde kindervoeding.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat (bekende) figuurtjes wel degelijk een grote impact hebben op het consumptiepatroon van kinderen. Kort samengevat: als zoon- of dochterlief Kabouter Plop of een van de K3'tjes ziet, zal hij of zij bij papa of mama gaan jengelen om dat product. In marketingtermen heet dat 'Pester Power' - of de kracht van het gezeur.

"Het effect dat Gert Verhulst kan hebben op de volksgezondheid is immens", meent Dedry. "Als Studio 100 zijn marketingmachine volledig ten dienste zou stellen van gezonde producten, zouden we enorm veel bereiken." Ze benadrukt dat ze niet wil betuttelen, een kritiek die Groen wel vaker wordt aangewreven. "We willen de focus van de reclame in eerste plaats verleggen."

Het is niet de eerste keer dat een gelijkaardige oproep wordt gelanceerd. De Nederlandse Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding vroeg begin dit jaar nog om K3-chips met de wissel van de wacht uit de handel te nemen. Zonder succes. De chips zijn nog steeds te koop mét de beeltenis van nieuwkomers Hanne, Marthe en Klaasje.

Winst
Bij gezonde producten is het echter veel moeilijker om er ook winst aan te maken. "In regel kan je die gewoon van de boom plukken", zegt Tim Smits, professor marketingcommunicatie aan de KU Leuven. "Bij koekjes gaat er een heel verwerkingsproces aan vooraf. Daarom zit er meer marge op om winst te maken."

Een absoluut verbod zoals Groen voorstelt, ziet Smits niet zitten. "Je zou beter een verdeelsleutel afspreken. Zo zou bijvoorbeeld 40 procent van de marketing met bekende figuren naar gezonde producten moeten gaan. Op het andere deel zouden de producenten dan echt winst kunnen maken." Hij stelt ook dat de kwestie Europees moet worden aangepakt.

Groen-parlementslid Dedry benadrukt dat ze "geen verbod op koeken" wil, wel op misleidende marketing. Een prins op de verpakking moet dus kunnen, maar de slinger is nu te ver doorgeslagen, vindt ze.

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren