Gespot op de InterPack

15.05.2014 | Beursnieuws | 1446 keer bekeken

Van 8 mei tot en met 14 mei vond de InterPack weer plaats in Düsseldorf. Voor veel bedrijven dé mogelijkheid om hun nieuwe producten te tonen en in contact te komen met klanten en leveranciers van de hele wereld.

Hieronder de meest opvallende ontwikkelingen op een rijtje:

  1. All-in productieprocessen: specialisatie in de verpakkingsproductieketen komt relatief minder voor. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor het complete productieproces van de verpakking aan één machine en dus ook leverancier uit te besteden.
  2. Multifunctionaliteit: Veel machines kunnen steeds makkelijker worden aangepast op een specifiek product bijvoorbeeld door de maten van de machine aan te passen. Hierdoor ligt de downtime relatief laag, waardoor er meer productie kan worden gedraaid.
  3. Biobased verpakkingen: Ook op de InterPack waren positieve geluiden te horen over biobased verpakkingen. In Duitsland zijn bijvoorbeeld veel yoghurtbekers al uitsluitend van dit materiaal gemaakt. Nederland loopt wat dat betreft nog achter, maar is nu aan een inhaalslag begonnen. 
  4. Algae packaging: In het verlengde van biobased verpakkingen liggen algae verpakkingen: verpakkingen gefabriceerd uit algen. Vooralsnog kunnen algen geïntegreerd worden in zowel TPE, PP, PE en EA polymeren. Nu nog toekomstmuziek, maar over tien jaar misschien wel de normaalste zaak van de wereld.
  5. In-mould labeling: bij in-mould labeling wordt in plaats van het label, de plastic verpakking zelf bedrukt. De keuze voor dit productieproces kan verklaard worden vanuit het feit dat hiervoor minder materiaal nodig is en de verpakking op die manier vaak beter uit de verf komt.  
  6. RVS: vanwege de verhoogde controle op voedselveiligheid is er meer vraag naar machines van roestvrij staal. Aan de ene kant betekent dit een veilig en schoon productieproces waarbij de machine gemakkelijk is te reinigen. Aan de andere kant hangt hier natuurlijk wel een hoger kostenplaatje aan vast. 
  7. High-quality printing: opvallen, opvallen, opvallen. Vooral in de drankenindustrie gebeurt een hoop op het gebied van printers. Goede kwaliteit drukinkt, sterke materialen en een matte afwerking voeren de boventoon.
  8. Liquid pouches. Steeds meer bedrijven in de verpakkingsindustrie investeren in liquid pouches om vloeibare levensmiddelen of schoonmaakmiddelen zo effectief mogelijk te verpakken.
  9. Cartooning: eerder al op onze site en nu ook gezien op de InterPack: verpakkingen die na gebruik een tweede leven krijgen als speelgoed. 
  10. WK: deze zomer is het weer tijd voor het WK voetbal in Brazilië. Veel bedrijven spelen in op de hype met custom verpakkingen of bedrukkingen voor deze periode. Daarnaast kiezen sommige bedrijven voor speciale WK extra’s naast hun reguliere producten.

In cijfers

Op de InterPack bezochten 175.000 professionals uit 120 landen 2700 stands in de verpakkings- en procesindustrie. 66 procent van de bezoekers kwamen uit het buitenland. Belangrijke thema’s waren voedselverspilling, procesoptimalisatie, veiligheid en concurrentie. De volgende InterPack is in 2017. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren