Goede verpakking belangrijk in e-commerce

23.12.2016 | Branchenieuws | 321 keer bekeken
Goede verpakking belangrijk in e-commerce

Uit onderzoek van het Duitse Retail Institute blijkt dat een goede verpakking essentieel is om de retourkosten van online webshops te reduceren. Eén op de vier webwinkels wil graag zien, dat de leveranciers al zorg gaan dragen voor een kwalitatief goede verzendverpakking voor aanlevering aan consumenten. Ongeveer de helft van de webwinkels wil dat de klanten kunnen kiezen uit concrete aanlevertijdvenster. 

Het Duitse bedrijf vroeg aan ruim honderd webwinkels in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk op welke punten zij graag verbeteringen willen zien in hun e-fulfilmentproces. Er werd voornamelijk gevraagd naar het element retourzendingen. Gemiddeld over diverse branches komt 15 procent van de geleverde goederen terug. In de modebranche worden bijvoorbeeld de helft of meer producten teruggestuurd. 

Onderzoek
Uit onderzoek blijkt dat 70 tot 80 % van de producten die terug worden verzonden in de oorspronkelijke verpakking aankomen bij de verzender.  Om die reden willen veel webwinkels, dat er meer aandacht wordt geven aan de kwaliteit van de verzendverpakking. De helft van de deelnemers aan het onderzoek zijn van plan om concrete maatregelen door te voeren, zoals de toepassing van hoogwaardig verpakkingsmateriaal. Verder gaan veel webshops bekijken in hoeverre ze de verpakkingsgrootte optimaal kunnen afstemmen op de afmetingen van het product.

De onderzoekers zeggen dat een gemiddelde verzending ongeveer 10 euro kost. De kosten zitten vooral in handmatige handeling, zoals het controleren van de binnengekomen producten. Verder ligt die prijs zo hoog omdat sommige producten na retourzending niet meer al nieuw A-merk verkocht kunnen worden. Tevens levert het transport natuurlijk ook een extra kostenpost op. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren