Gouden Windei: de prijs voor de meest misleidende verpakking gaat naar

30.11.2016 | Branchenieuws | 1821 keer bekeken
Gouden Windei: de prijs voor de meest misleidende verpakking gaat naar

Het sapje ‘Blauwe bosbes en framboos’ van Healthy People gaat er vandoor met de Gouden Windei 2016. Het 'gezonde' sap bevat meer suiker dan cola. 

Verpakkingsprofessionals weten dat sommige slogans en verpakkingen met een korrel zout moeten worden genomen. De gemiddelde consument is zich hier echter vaak niet van bewust. Zo blijkt het sap ‘Blauwe bosbes en framboos’ van Healthy People helemaal niet zo healthy te zijn: het bevat zelfs meer suikers dan Coca-Cola. Het bestaat volgens foodwatcher, initiator van de prijs, bovendien vooral te bestaan uit twee vruchten, alleen niet degenen die je zou mogen verwachten. “Het sapje bestaat vooral uit goedkoop appel- en druivensap en bevat slechts 12% bosbes en 1% framboos”, meldt foodwatcher. Het sap truist hiermee niet in tegen de wet: daarin is geregeld dat ‘sap’ echt 100% vruchtensap moet zijn. Welk sap, dat maakt de wetgever echter grotendeels niets uit. Zo lang er maar minstens een druppeltje van het genoemde sap in zit. foodwatcher geeft aan dat vruchtensap al lang geen ‘gezond’ drankje meer is, maar vergelijkbaar is met frisdrank.

Healthy People was niet het enige bedrijf dat consumenten anders deed geloven: de andere genomineerden konden er ook wat van. We zetten ze op volgorde van uitslag:

#2 Red Bull energy drink

Dat Red Bull energy drink niet het meest gezonde drankje is, weet men over het algemeen wel. Maar Red Bull wil ons doen geloven dat haar energiedrank en sporten de perfecte combinatie zijn. En dat lukt, dankzij het inhuren van sporters als skateboarders en mountainbikers die populair zijn bij de jeugd. Experts waarschuwen juist dat je het drankje níet tijdens het sporten moet drinken omdat dit gevaarlijk kan zijn. 

Voor kinderen is Red Bull nog ongezonder dan voor volwassenen. Daarom moet Red Bull officieel een gezondheidswaarschuwing op zijn blikjes zetten: 'Niet aanbevolen voor kinderen'. En dat doet het bedrijf... heel onsportief verstopt tussen de kleine lettertjes op de achterkant van haar blikjes. Om vervolgens met een miljoenenbudget onze jeugd door stoere sporters te laten verleiden om het toch te drinken.

#3 Optimel Griekse stijl drinkyoghurt honing en walnoot smaak

Volgens foodwatch is niets echt aan Optimels jongste zuiveluitvinding. Producent FrieslandCampina scheert met de drinkyoghurt langs de randen van de wet. Door de toevoeging van woordjes als Griekse ‘stijl’ yoghurt en honing & walnoot ‘smaak’ mag de zuivelgigant vervolgens alle gesuggereerde ingrediënten weglaten. De goudkleurige honing die van de lepel druipt, doet echter anders vermoeden.

#4 Jupiler Alcoholvrij bier

Anders dan de naam van dit product doet vermoeden, bevat het alcohol. Iets wat je waarschijnlijk juist probeert te vermijden (denk aan scherp blijven, zwangerschap, principes, religieuze redenen), anders had je wel een flesje bier gekocht met alcohol. Het ludieke is dat alcoholvrij bier van onze wetgevers ook daadwerkelijk alcohol mag bevatten. In Nederland is dat percentage 0.1, maar in een Belgisch 'alcoholvrij' biertje kan gemakkelijk 0,5% alcohol zitten, zoals bij dit flesje Jupiler alcoholvrij. In Frankrijk vinden ze zelfs 1,2% alcohol verwaarloosbaar. foodwatch stelt voor om dat bier gewoon ‘alcoholarm’ te noemen.

#5 YumEarth Vitamin C Drops Anti-OxiFruits

Gezonder dan deze snoepjes kan volgens YumEarth bijna niet: er staan zo veel gezondheidsclaims op dat er bijna niet meer op de verpakking passen. De verpakking doet geloven dat de fruitsnoepjes biologisch zijn met echt fruitextract, die 200% van je dagelijkse vitamine C leveren. Bovendien bevatten ze volgens het pakje geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen en zijn ze ook nog eens glutenvrij. De Vitamin C Drops bestaan volgens foodwatch echter voor de volle 100 procent uit suikers. In feite eet je dus gewoon een suikerklontje met een dikke laag stroperige marketingpraat.

#6 Aldi Gedroogde kokos

Kokos is duur, maar suiker, zetmeel en gelatine zijn goedkoop. En zo ligt deze ‘gedroogde kokos’ als de natte marketingdroom bij de Aldi. Die ‘gedroogde kokos’ bevat volgens foodwatch slechts een klein beetje kokos (37%), gemixt met maar liefst drie soorten suikers. Vervolgens heeft Aldi het aan elkaar geplakt met zetmeel en rundergelatine.

#7 Jumbo Volkoren knäckebröd

Veel fabrikanten kleuren volgens foodwatch hun witbrood bruin, zodat de consument denkt dat het volkoren is. Dat is immers veel gezonder. Ze noemen hun producten vervolgens volkoren, ook als het helemaal niet van alleen maar volkorenmeel gemaakt is, zoals Jumbo met haar knäckebröd doet. Dat bevat maar 41% volkoren tarwemeel en daarnaast vooral veel bloem. Consumenten hebben niet door dat ze geen vezelrijk product eten, en dit heeft gevolgen op hun gezondheid.
Jumbo blijft echter binnen de wet, en mag op zijn verpakking gerust met grote letters ‘Volkoren’ zetten. In de wet staat dat dat alleen volkorenbrood uit 100% volkorenmeel moet bestaan. Koekjes, crackers, granenontbijt: fabrikanten mogen er net zoveel - of weinig dus - volkoren in stoppen als ze willen.

foodwatch
foodwatch is de voedselwaakhond van Nederland. De organisatie stelt misstanden in de voedselindustrie aan de kaak en lobbyt bij de Nederlandse overheid voor oplossingen die consumenten echt beschermen, bijvoorbeeld door het organiseren van de Gouden Windei verkiezing. Mensen konden stemmen op het genomineerde product dat volgens hen het meest misleidend is.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren