Groei biobased verpakkingen is sterker dan aantrekkingskracht lage olieprijs

05.04.2016 | Branchenieuws | 1080 keer bekeken
Groei biobased verpakkingen is sterker dan aantrekkingskracht lage olieprijs

De wereld is toch écht in verandering. Hoe kan het dat ondanks de lage olieprijs en de daardoor goedkope plastic verpakkingen er toch steeds meer vraag is naar biobased verpakkingen? 

Biobased materialen, en dan met name de bioplastics, zijn meestal toch echt nog een stuk duurder dan hun op olie gebaseerde tegenhangers. En op dit moment is dat verschil al helemaal groot. Toch zijn er steeds meer bedrijven die ervoor kiezen. Wat voor soort bedrijven zijn dat en waarom? Het blijkt hierbij eigenlijk dat je op dit vlak bedrijven in twee soorten kunt verdelen: bedrijven mét een ziel en bedrijven zonder ziel.

Bedrijven zonder ziel hebben vaak aandeelhouders of capital investors die gaan voor het grote geld. De strategie is daarbij gebaseerd op het verleiden van consumenten om geld uit te geven aan producten die ze waarschijnlijk niet eens nodig hebben. De verpakking is daarbij vaak ook nog de sluitpost. Meestal zal er dus voor de goedkopere plastic verpakkingen gekozen worden omdat er dan meer marge op zit, dus meer winst, dus tevreden aandeelhouders en investeerders.

Way of life
Bedrijven met een ziel daarentegen hebben een ander vertrekpunt. Ze kijken met een intrinsieke motivatie vanuit een gedeeld belang: wat goed is voor mij, moet ook goed zijn voor de ander. Het zijn opvallend vaak start ups, opgezet door millennials die anders denken en doen. De deeleconomie is hen geheel eigen en duurzaamheid is voor velen van hen gewoonweg een way-of-life. Goed verdienen blijft daarbij uiteraard uiterst belangrijk maar het delen van de winst  doen ze met de gehele keten. Van eigen belang naar gedeeld belang. De merken Seepje en Dutch Harvest zijn hier mooie voorbeelden van.

Veel bedrijven merken dat het steeds belangrijker wordt om inspirerend te zijn en zich daardoor te kunnen onderscheiden van de concurrent. En ze vinden het steeds vaker relevant om daarbij iets terug te kunnen geven aan de maatschappij, door maatschappelijke doelstellingen of bijv. minder milieubelasting. Het concept-denken past hier goed bij. Men denkt in dit geval niet alleen meer aan een duurzaam product maar ook aan een duurzame productie én een duurzame verpakking: het hele plaatje dus. Waarbij zowel herkomst van de materialen als de end-of-life een rol spelen. Door de frisse en transparante aanpak onderscheiden deze bedrijven zich op inspirerende wijze van de oude garde.

Dit alles laat zich doorvertalen in de manier waarop we met producten, verpakkingen en afval omgaan. Op olie gebaseerde verpakkingen zijn dan wel goedkoper maar steeds meer mensen en bedrijven voelen: dit willen we niet meer. En zo krijgt de markt voor biobased verpakken toch een kans om te groeien. 

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Rafaela Soesman
    08.04.2016 - 14:22 uur | Rafaela Soesman

    Ben het er helemaal mee eens. Werken en leven vanuit de gedachte om een stukje van deze wereld beter te maken voor iedereen, dat is pas echt belangrijk!