Groene verpakking komt gezonder over - behalve bij health freaks

01.07.2016 | Branchenieuws | 1297 keer bekeken
Groene verpakking komt gezonder over - behalve bij health freaks

Het is een discussie die al langer in de branche speelt: wat doet een bepaalde kleur met de verkoop van producten? Uit nieuw onderzoek blijkt dat de kleur groen gemengde gevoelens opwekt: voor koopjesjagers staat de kleur voor gezonde producten, terwijl de mensen die letten op gezondheid deze associatie juist minder hebben. 

De studie bevestigt het belang van het verpakkingsdesign op de perceptie van mensen en de invloed op de gezondheidstrends van de afgelopen jaren. De proef, die in Nederland uitgevoerd werd onder consumenten in de winkels Aldi en Ekoplaza, bestond uit identieke verpakkingen in de verschillende kleuren rood en groen die beoordeeld moesten worden.

Er was een significant verschil te zien in verkoop, zo schrijven de onderzoekers. Consumenten bij de Aldi zagen de groene bekers als gezonder in vergelijking met het rode exemplaar. Opvallend is dat de kleur niets te maken had met hoe het product uiteindelijk smaakte.

Voor de consumenten die bij de Ekoplaza de keuze kregen, had de gekleurde verpakking geen enkel effect. Ook waren deze consumenten kritischer over de smaak van de yoghurt in vergelijking met de consumenten van de Aldi.

Duurzaam
De onderzoekers beargumenteren uit dit onderzoek dat consumenten in supermarkten die gezien worden als eco-vriendelijk kritischer zijn als het gaat om gezondheidsclaims en percepties hiervan die in verpakkingen verwerkt zijn. “In een omgeving waar veel aandacht wordt besteed aan duurzaamheid en groene productie, wordt hier minder naar gekeken: bij alle producten wordt er immers vanuit gegaan dat ze gezond en groen zijn. In een omgeving waar deze aanname niet opgaat, zal de groene verpakking dus eerder opgepakt worden.”

Eerder onderzoek toonde al aan dat lettertypes en ontwerp ook kunnen bijdragen aan de gezondheidsperceptie van consumenten. Pijlen en strepen die omhoog wijzen laten consumenten geloven dat wasmiddel bijvoorbeeld frisser is.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren