Heineken: ‘Innovatie zit in ons DNA’

10.11.2016 | Beursnieuws | 1725 keer bekeken
Heineken: ‘Innovatie zit in ons DNA’

Heineken geldt als een van de wereldwijde koplopers als het gaat om actieve & intelligente verpakkingen. Tijdens zijn presentatie op het AIPIA Congres onthult Director Global Design Mark van Iterson wat er in tien jaar gebeurd is - en waar het bedrijf heen wil.

Heineken is een bedrijf dat op lange termijn opereert. Het is volgens Mark van Iterson, Director Global Design van het Nederlandse biermerk, een van de redenen dat experimenteren met Smart Packaging mogelijk is. “Innovatie is iets wat veel tijd en faal-risico’s met zich meebrengt. Doordat wij als familiebedrijf net wat minder afhankelijk zijn van dagelijkse beursschommelingen, is het mogelijk om dit soort langere termijn perspectief te hebben.”

Vanaf het begin dat de markt zich begon te interesseren voor deze ontwikkeling op het gebied van verpakkingen was Heineken erbij. Veel grote verpakkingsleveranciers werken met ons samen, en er zijn allerlei innovatiebureaus die hun voelsprieten voor dit soort trends op hebben staan.” Toen de mogelijkheden steeds meer zichtbaar werden, was het voor Heineken een kwestie van experimenteren. “hoe vinden we dé toepassing die het best bij ons past en daadwerkelijk toegevoegde waarde gaat leveren?”

Het ene, alomvattende antwoord op die vraag is na al die tijd nog niet gevonden, maar er is wel van alles geprobeerd. En het op kleinere schaal ideeen lanceren en testen is op zich al vooruitgang. Zo bracht de brouwerij in 2013 en ‘14 Heineken Ignite op de markt: een schijfje dat bevestigd kan worden onderaan de fles en licht geeft op het moment dat er geproost wordt, als er gedronken wordt en dat meebeweegt op de beat van de muziek.Het bedrijf won er verschillende binnen- en buitenlandse prijzen voor, waaronder een NL Packaging Award.

Recept
In zijn presentatie ligt Van Iterson toe wat Heineken zoal doet met zijn verpakking. “We zitten in de bijzondere situatie dat het bier eigenlijk nooit verandert: dat is al 150 jaar hetzelfde recept. Onze ontwikkeling zit hem dus vooral in andere dingen: design, acties, innovaties en meegaan met de nieuwste trends.” 

Daarbij horen ook actieve en intelligente verpakkingen. “We hebben veel bekende tijdelijke acties gedaan, maar ook in onze supply chain gebruiken we RFID chips om onze containers te controleren op locatie, temperaturen en tijd dat ze onderweg zijn. Op die manier kunnen we alles goed in de gaten houden.”

Voor de toepassingen op de verpakkingen blijft de gehele food & beverage markt als het om actieve en intelligente verpakkingen gaat nogal eens hangen in de ‘funfactor’:intelligente oplossingen die echt toegevoegde waarde leveren worden nog weinig getoond. Toch denkt Van Iterson dat daar verandering in komt. “Bij duurdere producten zie je dat de authenticiteit van het product gewaarborgd wordt door dit soort innovaties, en ook in de farmaceutische industrie wordt het al veelal gebruikt. Die kant moeten wij ook meer op.”

Functioneel
De prijs is daarbij een struikelblok, zelfs voor een groot bedrijf als Heineken. “Blikjes bier hebben een lage absolute prijs. Bij een dure fles champagne kun je makkelijk 50 cent investeren in een extra dimensie, maar bij bier kost dat simpelweg teveel.” Ook de snelheid waarmee het product geproduceerd wordt is voor Heineken een probleem. “Onze verpakkingslijnen lopen zo snel dat een RFID chip plaatsen bijvoorbeeld nauwelijks mogelijk is. Bovendien past het dan soms niet meer in de standaard verpakking of loop je extra risico op breuk. Voordat zoiets geïmplementeerd kan worden, moet er veel gebeuren.”

Er zijn ook makkelijkere oplossingen, die bovendien functioneel kunnen zijn. Zo gebruikt Heineken al jaren een thermometer op hun blikken die in de koelkast worden gehouden, zodat de consument kan zien of het bier koud is. “Inkt die verkleurd bij temperatuur gebruiken we al heel lang, en daar vergroten we het gebruiksgemak voor consumenten ook mee.” Teveel in de eerder genoemde ‘funhoek’ hangen is volgens Van Iterson ook niet goed. “Veel van de oplossingen die we aangedragen krijgen zijn nog vrij simplistisch engaan bijvoorbeeld niet verder dan dat onze iconische ster dan bijvoorbeeld licht geeft.Leuk, maar wat hebben we daaraan?”

Toch blijft Heineken constant op zoek naar de nieuwste toepassingen op het gebied van actieve en intelligente verpakkingen. “Stilstaan is simpelweg geen optie. De verpakking is het icoon van het merk, en innovativiteit zit in ons DNA. Veel bierbrouwers baseren hun positie in de markt op waar ze vandaan komen, wij willen juist kijken naar de toekomst. Die houding heeft ons over de hele wereld verspreid, en zal ons nu weer nieuwe innovaties leveren.

AIPIA vindt plaats op 14 en 15 november, wilt u hierbij aanwezig zijn? Registreren kan hier.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren