Heineken schikt met Lixid na Csiki-rel

29.03.2017 | Branchenieuws | 210 keer bekeken
Heineken schikt met Lixid na Csiki-rel

Heineken en de kleine Roemeense brouwer Lixid Project hebben een regeling getroffen omtrent de naam Csiki-bier. De naam van het bier zou teveel lijken op Ciuc bier van Heineken. Omdat het Heineken toestemming heeft gegeven voor de naam van het bier, hoopt de Nederlandse brouwer ook dat de lokale ophef rond het gebruik van de rode ster in zijn logo zal afnemen.

Lixid mag van Heineken nu toch gewoon zijn Csiki-bier blijven verkopen in Roemenië. Eerder oordeelde de rechter nog dat Lixid het Csiki-bier uit de schappen moest halen omdat de naam te veel lijkt op Ciuc, het bier dat Heineken daar verkoopt. Hongaren in Roemenië spreken Ciuc namelijk uit als Csiki.

Heineken wilde eerst dat Csiki-bier zijn naam moest aanpassen, maar strijkt bij nader inzien de hand over het hart. Wel eist Heineken dat Lixid zich niet meer bemoeit met de ophef over de rode ster op de etiketten van het Nederlandse concern.

De Csiki-rel lag zo gevoelig bij de lokale bevolking dat zelfs politici en overheden zich met de Csiki-rel gingen bemoeien. Er werd zelfs opgeroepen om Heineken in de horeca te boycotten. 

Afbeelding:  emka74 / Shutterstock.com

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren