'Het gaat om het spannend houden van de relatie, ook in zakelijke gevallen'

08.03.2016 | Beursnieuws | 633 keer bekeken
'Het gaat om het spannend houden van de relatie, ook in zakelijke gevallen'

In aanloop naar de Empack op 12 t/m 14 april in de Jaarbeurs interviewt VerpakkingsProfs de sprekers van de beurs. Wat kunt u verwachten van hun presentaties? Deze aflevering Karen van Riel van Outdo, die als tweede spreker aangemeld is in het VerpakkingsProfs theater!

Kun je iets over jezelf vertellen?
Ik ben mede-oprichter van adviesbureau Outdo. Wij helpen ondernemers in de industrie, it en techniek om meer te verdienen aan hun bestaande klanten. Dat doen we onder andere voor ondernemers in de verpakkingsindustrie, maar de gemene deler van al onze klanten is dat ze allemaal expert zijn op hun eigen vakgebied.

Zelf heb ik jarenlang gewerkt als fondsenwerver voor kleine goede doelen. Daar merkte ik dat ik veel meer geld kon halen uit bestaande projecten dan uit het werven van nieuwe klanten. Dit heeft veel raakvlak met het mbk. Vaak is er weinig naamsbekendheid en hebben ze de wens om aan tafel te komen bij de juiste persoon.

Hoe is dat gesteld in de markt van verpakkingen?
De verpakkingsbranche is erg interessant om in te werken, want iedereen staat met dezelfde houding producten te verkopen: ze verkopen allemaal geen sexy producten. Juist als je in zo’n markt zit is het ontzettend belangrijk om heel goed te weten wat je klant belangrijk vindt aan zijn product. Ook al is het zoiets onsexy’s als een sluitstuk: hoe kan de klant daarop inspelen zodat mensen bij hem terug komen? Het gaat allemaal om het spannend houden van een relatie, waardoor iemand niet direct bij een concurrent gaat winkelen als deze een lagere prijs biedt.

En in jouw presentatie ga je uitleggen hoe mensen dit kunnen bereiken?
Ja! Hoe kun je, als technisch vakman, jouw expertise inzetten in je marketing? Jij weet alles van een bepaalde machine of een bepaald soort verpakkingsmateriaal, maar hoe zorg je ervoor dat je die kennis in kunt zetten om klanten te laten kopen?

Er schuilt een enorm gevaar in heel veel weten van je vak: je vertelt er ellenlang over, maar je klant is mogelijk allang de draad én zijn interesse kwijt. Je wilt je expertise zo laten gelden dat de klant jouw opbelt, in plaats van andersom.

Dat klinkt als een droomwereld
Maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is. De markt verandert langzaam: bedrijven die vroeger vooral uit hun catalogus verkocht prijzen zichzelf ineens aan alsof het dienstverleners zijn. Bedrijven proberen je zoveel mogelijk te ontzorgen, zodat je bij hen terugkomt: ze doen je logistiek en voorraad beheer als toegevoegde waarde. Maar de laatste jaren zie dat je iedereen dat doet, en dus moet je op zoek naar iets anders.

Wat raad je aan?
De volgende stap is expertise, maar dat is direct een lastige. Veel mensen claimen expertise te hebben, en daardoor val jij niet meer op. Iedereen doet hetzelfde, maar jij weet nog steeds het meeste van dat ene product. Hoe zorg je er nou voor dat je opvalt tussen alle marketingpraatjes? Wij bij Outdo zijn ervan overtuigd dat kwaliteit alleen geen wervende waarde heeft. Je kunt wel zeggen dat je expert bent, maar je moet het vooral laten zien.

Wat kan daarbij helpen?
De marketing is een ideaal instrument om je expertise te laten merken, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt met alle praatjes van anderen. Tijdens mijn presentatie ga ik uitleggen hoe je dit ideaal kunt inzetten.

Benieuwd naar Karens en andere presentaties? Gratis registreren voor de Empack kan hier.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren