​‘Het is nooit te vroeg om na te denken over design’

14.11.2016 | Beursnieuws | 440 keer bekeken
​‘Het is nooit te vroeg om na te denken over design’

Over de vraag wanneer design betrokken zou moeten worden in het ontwikkelproces van nieuwe producten is Peter Higgins tijdens zijn presentatie op AIPIA Congress 2016 in Amsterdam glashelder: “Het is nooit te vroeg om na te denken over design.”

De meeste cijfers over het ontwerp van producten is bekend: in zeven seconden kiezen consumenten een product op basis van het ontwerp van een verpakking. Mooie verpakkingen worden extra vaak gedeeld via social media, wat gratis advertenties oplevert. Bovendien zorgen iconische logo’s ervoor dat producten sneller herkend en gekocht worden.

Toch wordt er volgens Pete Higgins, directeur van UWI Technology nog te weinig naar deze rooskleurige cijfers gehandeld. “Het is het meest sterke marketingproduct, maar er wordt te vaak niet goed over nagedacht.” Vaak wordt hem gevraagd wanneer design precies in het ontwikkelproces geïntegreerd moet worden. Daarover is hij heel helder tijdens zijn presentatie: “Je kunt nooit te vroeg beginnen met het ontwerp van een product.”

Feedback
Deze taak zou niet alleen op de schouders moeten rusten van een ontwerper, maar gedragen worden door het hele team. Higgins: “Dat betekent dat marketing, sales, R&D en productie samen na moeten denken en hun meningen moeten delen. Bij dit ontwerpproces geldt zeker: hoe meer zielen, hoe meer vreugd.” Daarbij is het uiteraard nodig om te kijken naar het budget, maar daarnaast is het vooral een kwestie van de juiste tijd en de juiste plek. “Hoe meer mensen in het bedrijf daarover meedenken, des te beter worden de ideeën.”

De mate van feedback is belangrijk binnen het bedrijf, maar niet zozeer van de consument. Als voorbeeld noemt Higgins een quote van Henry Ford, bedenker van een nieuw soort auto in zijn tijd. ‘Als ik mensen had gevraagd wat ze wilden, hadden ze waarschijnlijk geantwoord dat ze op zoek waren naar snellere paarden.’ Higgins: “Als je consumenten vraagt wat ze willen, gaat het vaak over een verbetering van bestaande product. Terwijl je soms met iets compleet nieuws moet komen om te blijven innoveren.”

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren