Het nut van brandlanguage bij verpakkingen

10.10.2014 | Branchenieuws | 1356 keer bekeken

Brandlanguage lijkt misschien een abstract woord dat niet direct terugslaat op verpakkingen maar meer op het product zelf. Toch zijn brandlanguage en verpakkingen onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Wat is brandlanguage?

Brandlanguage zijn de woorden, slogans, zinnen en afbeeldingen die bedrijven gebruiken om hun imago en het imago van hun producten vast te stellen en in de markt te zetten. De brandlanguage reflecteert de kernwaarden van het bedrijf. Voorbeelden van brandlanguage zijn woorden als ‘stabiel’, ‘natuurlijk’, ‘authentiek’, ‘puur’ of ‘avontuurlijk’.

Brandlanguage kan helpen bij het bepalen van de bedrijfsstrategie en het in de markt zetten van nieuwe producten. Daarnaast faciliteert een brandlanguage een eenduidig en duidelijk bedrijfs- en productimago. Een positief imago gecreëerd door brandlanguage geeft vertrouwen aan het merk, en dus vertrouwen aan de verschillende producten binnen een merk.

Brandlanguage en verpakkingen

Als we dan specifiek inzoomen op de brandlanguage bij verpakkingen betekent dit dat de verpakking niet alleen moet aansluiten op de brandlanguage, maar ook dat de verpakking zelf de brandlanguage effectief communiceert.

Hugo van Andel van ontwerpbureau Van Berlo geeft aan dat globalisatie een verregaande invloed heeft op de brandlanguage van verpakkingen. “Regionale verschillen zullen verkleinen voor grote merken die wereldwijd opereren. Dat betekent dat je beeldgebruik en je ontwerpen ook wereldwijd zullen moeten aansluiten, er moet uniformiteit te zien zijn”.

Brandlanguage en verpakkingen: voorbeelden

Een voorbeeld van brandlanguage die zowel in de communicatie als in de verpakking zelf te zien is zijn ‘Innocent’ smoothies. Innocent wil zich met brandlanguage profileren als ‘onschuldig’. In de communicatie ligt de nadruk op het idee dat het bedrijf dat het beste voor heeft met het milieu en de maatschappij en dus ‘onschuldig’ is ten opzichte van andere bedrijven die sapjes produceren. ‘Onschuldig’ is ook terug te vinden in het logo: een ronde smiley als ‘engeltje’ op het etiket. Tenslotte is de brandlanguage ook doorgevoerd in de verpakking zelf: de flesjes met smoothies hebben de vorm van een engeltje waarbij de uitstekende dop fungeert als een ‘aureool’.

Kent u nog meer voorbeelden van een duidelijke brandlanguage bij verpakkingen?

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren