​Hoe digitaal printen de verpakkingswereld verrijkt heeft

19.02.2015 | Trends | 2816 keer bekeken

Digitaal printen is al een tijdje op de markt, maar als er gekeken wordt naar de vijf manieren om verpakkingen te bedrukken is het de nieuwste. De manier van printen gaat super snel en is vooral geschikt voor kleine oplages.

Ook prototypes kunnen makkelijker bedrukt worden met digitale printers. Het leveren gaat super snel en de kwaliteit is hetzelfde als bij andere druktechnieken. Een van de grootste voordelen die uitgelicht wordt door deze druktechniek is de marketingfunctie van een verpakking.

Het digitaal bedrukken van verpakkingen maakt het maken van exclusieve verpakkingen steeds makkelijker. Via hun verpakkingen kunnen producten communiceren met hun consumenten op een geheel nieuwe wijze en een daadwerkelijk verschil maken met hun verpakking.

Coca Cola
Het bekendste voorbeeld hiervan is de campagne van Coca Cola, die namen op de etiketten van flesjes liet drukken zodat mensen hun eigen naam konden zoeken was een groot succes. In ieder land zijn verschillende namen te vinden, passend bij het land. Deze campagne was met een andere druktechniek nauwelijks mogelijk geweest, door hoge drukkosten.

Voordelen van deze campagne waren er in overvloed. Mensen kochten niet alleen een flejs met hun eigen naam erop, maar ook met namen van mensen die ze kenden. Het zette mensen aan om eerder voor Coca Cola te kiezen dan voor concurrent Pepsi. Ook werden de etiketten uitgebreid gedeeld op sociale media.

Ondanks dat de campagne in 2013 begonnen is, loopt hij nog steeds door. Dat is ongekend lang, maar laat het daverende succes zien. Er zijn verschillende updates geweest, met nieuwe namen en in Israel werd zelfs een geheel nieuwe marketingtruc opgezet. Meer dan twee miljoen unieke flesjes werden gedrukt, met als basis 25 designs die telkens ietwat aangepast werden. Door acties als deze groeit het aantal van digitaal bedrukken van verpakkingen en tegelijkertijd het besef van het belang.


Volgers

Deze manier van campagne voeren werd al snel opgenomen door andere bedrijven. Zo konden Amerikaanse hondenbezitters een foto van hun trouwe viervoeter op een pak hondenvoer laten drukken bij Nestle Purina. Ook werd er rekening gehouden met de keuzes en gezondheid van de hond en kon de receptuur worden aangepast aan de wensen van de hond.

En ook Nutella ging mee in de trend van de gepersonaliseerde verpakkingen. In winkel in Engeland en online konden potten Nutella besteld worden met namen erop. Een typisch gevalletje 'goed gestolen is beter dan slecht bedacht', maar het laat de opkomst van het digitale printen zien. Bedrijven hebben hierin de rol van verpakking als reclamezuil herontdekt, met alle voordelen van dien.

De vraag is hoeveel andere bedrijven dit kunstje kon kunnen flikken op deze manier. Wat in ieder geval zeker is, is dat digitale druktechniek zich heeft bewezen als een volwaardige speler als het gaat om het bedrukken van verpakkingen. Hoe dit zich gaat uiten en wat voor campagnes het voort gaat brengen, is echter nog een raadsel. Wat ziet u als mogelijkheden?

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Gerard Siderius
    26.02.2015 - 11:09 uur | Gerard Siderius

    Het lijkt een prima idee, echter in dit artikel kom ik er niet achter waar de bedrukking plaats vindt. Direct bij het verkooppunt of al in de fabriek? Indien het in de fabriek is dan zal de fabrikant toch een X aantal per naam moeten aanmaken en dan lijkt mij het voordeel weer niet zo groot.