Hoe laat je een goed product en goede verpakking samenwerken?

02.12.2015 | Beursnieuws | 1046 keer bekeken

Rijstzakjes die bij inscheuren tot op de bodem doorscheuren, het ‘gevecht’ dat vaak nodig is om een blisterverpakking te openen, een conservenblikje waarbij het lipje afbreekt voordat het dekseltje (met scherpe randjes) helemaal open is, de zoektocht tussen alle tekst op de verpakking naar de exacte kooktijd, de bijna onvindbare tearstrips. Waarom zijn verpakkingen vaak zo moeilijk?

Tijdens de interactieve bijeenkomst van de VNV College Tour gaf Jasper van Kuijk, post doctoraal onderzoeker aan de TU Delft in het ID Studiolab,  zijn visie op het user centered design.

Ergonomisch ontwerpen hoeft echt niet duurder te zijn – het is een kwestie van slim ontwerpen. Door de gewoontes van de gebruikers in de hele keten vooraf te leren kennen kan deze kennis toe- gepast worden in het design. Na het echt laten testen kan een evaluatie gemaakt worden en het uiteindelijke ontwerp bepaald worden.

FDA apr
In Amerika mogen al enkel FDA approved verpakkingen gebruikt worden. Dit approval is alleen te behalen door uitgebreide testen door een team van experts. Deze experts onderzoeken de interactie tussen verpakking en gebruiker, toetsen meerdere concepten en doen gebruikstests. In de FMCG is hier vaak niet voldoende tijd en aandacht voor. Het is ook moeilijk om vooraf aan te tonen dat er meer omzet gemaakt zal worden als een verpakking al dan niet ergonomisch ontworpen is.

Dat er ook goede handige verpakkingen in de markt staan – aangedragen door zowel Jasper van Kuijk als de deelnemers, kwam gelukkig ook ter sprake.  Een verfemmer met aan de binnenkant van het deksel een reliëf waarop de roller uitgerold kan worden,  een blisterverpakking van Ambi Pur, waarbij er aan de achterzijde een ‘easy opening embossing’ is voorzien, waardoor na het indrukken hiervan de blister gemakkelijk opent, de Smartcap van Plato, de duidelijke informatie die op de HEMA verpakkingen ten aanzien van bijvoorbeeld kooktijd staan. Het is met de nodige aandacht en onderzoek zeker haalbaar om het goede product te maken in een handige verpakking.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren