Hoe supermarkten consumenten stimuleren om nog meer te kopen

28.12.2016 | Branchenieuws | 656 keer bekeken
Hoe supermarkten consumenten stimuleren om nog meer te kopen

In december draaien supermarkten goede omzet. Dat komt niet alleen door alle etentjes die worden gegeven, ze helpen zelf ook een handje om de consument zo veel mogelijk te laten kopen. RTL Nieuws plaatste een video waarin Consumentenverpakkingspsycholoog Tim Zuidgeest uitlegt hoe consumenten worden verleid tot kopen, kopen, en nog eens kopen.

Zuidgeest geeft aan dat de volgorde van de verschillende afdelingen invloed heeft op koopgedrag: consumenten komen meestal eerst langs de groenten. Het goede gevoel van het pakken van groenten wordt volgens de psycholoog onbewust weer gecompenseerd met het pakken van iets ongezonds zoals chocolade. Zuidgeest legt ook uit dat muziek consumenten onbewust beïnvloedt: het horen van Franse muziek zou leiden tot het kopen van Franse wijn. Bovendien maakt (een lekkere) geur je hongerig, ook niet slecht voor een supermarkt.

Het meest recent gevonden trucje van supermarkten is volgens Zuidgeest het weglaten van het euroteken. De reden? Geld uitgeven doet pijn. “Het zien van het euroteken doet volgens onderzoekers het zelfde hersengebied oplichten als wanneer iemand bijvoorbeeld met een hamer op je duim slaat”, aldus Zuidgeest in de video.

Lees ook: Supermarkt verandert door verandering in kindermarketing

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren