Hoe verkoop je bioplastic aan de consument?

18.03.2015 | Beursnieuws | 1434 keer bekeken

Dat duurzaamheid een steeds belangrijker thema is binnen de verpakkingswereld is geen geheim. Maar de term 'duurzaam' of 'groen' wordt al snel te pas en te onpas overal opgeplakt, waardoor het voor de echt groene producten lastiger is zichzelf te profileren. Dit zegt Kristy Barbara Lange van European Bioplastic op het congres Packaging Waste and Sustainability.

De Europese organisatie werkt met 70 verschillende bedrijven samen om bioplastic bekender te maken in de verpakkingswereld. Het gaat hierbij niet alleen op biobased plastic, wat voornamelijk geproduceerd wordt uit suikerriet. Maar ook om biologisch afbreekbaar materiaal zoals PBAT. Er is nog flink wat groeiruimte voor deze markt volgens Lange: in 2018 wordt verwacht dat er bijna 7000 kiloton aan bioplastic gebruikt gaat worden. Tot nu toe is dat 1936 kiloton wereldwijd.

Greenwashing
Het grootste gevaar van het bioplastic noemt Lange de 'greenwashing' van bepaalde producten: veel producten worden onterecht gelabeld als 'groen', 'duurzaam' of 'biobased'. Dit gebeurt volgens Lange nogal vaak: in 98 procent van de gevallen gaat het om een deal die groener voorgedaan wordt dan hij daadwerkelijk is. "Als er slechts een heel klein deel van het plastic dat gebruikt wordt biobased is, mag dat dus al vermeld worden op de verpakking. Maar daar hoef je niet per se bij te vermelden hoeveel procent van het plastic biobased is."

In de praktijk worden er maar heel weinig producten gemaakt die 100 procent uit biobased plastic bestaan. "Maar de informatie die hierover wordt gegeven doet soms anders vermoeden. Er zijn nogal wat misvattingen en mensen worden bedonderd. Dat soort marketingtrucs verpesten het voor degene die wel echt biologisch plastic willen produceren."

Communicatie
Het toverwoord om greenwashing te voorkomen is communicatie. "Blijf uit de buurt van vage termen als 'groen' of 'duurzaam' en kom met concrete cijfers. Op die manier kan de consument zelf bepalen wat hij belangrijk vindt op basis van feiten. Ook moet er volgens haar een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen 'biobased' en 'biodegradable'. "Biobased gaat over de oorsprong van een product. Bij biodegradable wordt gekeken naar de chemische structuur van een product. Dat hoeft dus niet per se in de oorsprong groen te zijn." Hetzelfde geldt voor composteerbare verpakkingen. "Dat betekent niet automatisch dat je alles in de grond kan stoppen als je het gebruikt hebt."

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren