Hoe zorg je dat je team jouw keuzes als manager begrijpt?

24.02.2016 | Branchenieuws | 540 keer bekeken
Hoe zorg je dat je team jouw keuzes als manager begrijpt?

Eerder schreef ik over een ondernemer die op ons advies afscheid nam van 158 klanten.

Deze sympathieke man had 1 grote angst: dat zijn mensen zijn nieuwe koers niet zouden accepteren. Want zijn team had een hechte relatie met een flink aantal kleine klanten. Klanten waar ze graag kwamen; op wiens bruiloft ze waren geweest; wiens tantes ze kenden. 

Hij kon de argumenten van zijn team tegen deze stap wel dromen omdat hij het onderwerp al zo vaak op agenda had gezet. Een van de accountmanagers zei altijd: 'In Brabant is het anders, daar zijn persoonlijke relaties met iedereen van levensbelang.' Een grote groep klanten overdragen naar een handelaar zou een niet-te-herstellen fout zijn. Funest voor de naam van het bedrijf.

Het is dan ook niet gek dat onze klant op z’n zachtst gezegd benieuwd was hoe het nieuws zou vallen.Hij had weerstand, een stroom argumenten en kritische vragen verwacht. Maar deze teamvergadering verliep anders dan alle andere, want ditmaal had hij een troef in handen die hij daarvoor nooit had.  

Groeiplan
Hij kon een glashelder groeiplan presenteren aan zijn mensen en dat maakt alle verschil. Wij hebben met deze ondernemer in één dag precies in kaart gebracht welke stappen hij wil zetten met het bedrijf. Omdat we de plannen hebben vertaald uit het hoofd naar papier, ziet het team nu dezelfde toekomst als hun directie. Ze weten precies waar hij heen wil en wat hun rol daarin wordt. In de vergadering proefden ze het enthousiasme en zagen ze duidelijk het pad om marktleider te worden.

Daarom staan ze 100 procent achter het plan.De bezwaren bleven uit en de soepele overdracht van de 158 klanten is in volle gang. Zodat het hele bedrijf haar schouders onder het nieuwe plan kan zetten. Want ook al was het plan voor de ondernemer niet nieuw, voor zijn mensen maakt een overzichtelijk groeipad met heldere stappen alle verschil. Ze werken nu letterlijk mee naar hetzelfde doel.

Als jij dat ook wil, zorg dan voor een duidelijk, specifiek plan en neem de tijd om dat plan te presenteren aan je team. Alleen dan neem je bezwaren weg en geef je genoeg informatie aan je mensen om samen vooruit te stomen.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren