"Honderd procent haalt niemand, als je 80% haalt ben je echt heel goed bezig"

28.03.2017 | Beursnieuws | 1445 keer bekeken
"Honderd procent haalt niemand, als je 80% haalt ben je echt heel goed bezig"

Naar aanloop van de Empack beurs op 5 & 6 april interviewt VerpakkingsProfs een aantal interessante sprekers. Zij vertellen over hun seminar, achtergrond en hun drijfveer in deze industrie. VerpakkingsProfs sprak met Arjen Schutte hij zal op woensdag 5 april om 12:00 zijn lezing houden 'Resultaat in beweging'. 

Wie bent u en wat doet u?
Mijn naam is Arjen Schutte en ik ben werkzaam bij Itsme. Wij bieden mogelijke verbeteringen in een proces aan een klant. We zijn wel een verkooporganisatie, dus we willen wel spullen verkopen, maar dat hoeft niet per se een merk te zijn die wij aanbieden. Het gaat om de kwaliteit. Als een klant van ons bijvoorbeeld een probleem heeft, hetzij programmeren, een storing, of hulp zoekt bij een project dan geven wij advies. Wij zijn onpartijdig daarin, dat betekent dat wij niet alleen maar spullen adviseren die wij verkopen, we bekijken de markt breder. Wij kijken echt wat voor de klant het beste is.

Wat steken mensen van uw seminar op?
Hoe je op een goede manier een machine kan verbeteren. De meeste mensen denken dat hun machine goed werkt, maar er zijn altijd verbeterpuntjes. Wij willen de mensen eigenlijk wakker maken, meer niet. We zeggen niet dat zij iets fout doen. Maar wij zeggen let op, het kan altijd beter! Wij bieden een formule aan die te maken heeft met kwaliteit, kwantiteit en de prestaties van de machine. Die formule levert drie cijfers op. Als je deze vermenigvuldigt met elkaar komt daar vervolgens opnieuw een cijfer uit.

Bijvoorbeeld bij drie keer een 8 heb zit het wel goed. Maar als je dat met elkaar vermenigvuldigt kom je op 50% van de output van wat er werkelijk geproduceerd zou kunnen worden. Dus eigenlijk zeggen wij: hoe hoger je gaat zitten, hoe beter het eind wordt. Honderd procent haalt niemand, als je 80% haalt ben je echt heel goed bezig.

Dit is natuurlijk een vrij concreet voorbeeld. Geven jullie in je seminar de bezoekers ook zulke handvatten?
Wij geven formules, handvatten, voorbeelden en een algemeen verhaal. Voorbeelden zijn heel simpel. Ik vraag dan bijvoorbeeld aan de zaal of de bezoekers vaak een scan van hun machines maken. Het antwoord is dan vaak nee. Wij gaan dan altijd kijken waarom niet en hoe komt dat? Vaak zijn de mensen al tevreden, maar er zijn altijd verbeterpunten. Wij vinden dat mensen aan hun output moeten denken, want aan het eind wil je zoveel mogelijk spulletjes hebben. Het zou dan kunnen dat de klant aan het begin van het proces iets duurders moet neerzetten om dat te kunnen bereiken. Je moet niet altijd van het goedkoopste uit gaan. Investeren is belangrijk, daar zit wat ons betreft altijd een link in.

Hebben alle mensen die naar de beurs gaan wat aan jullie seminar?
Ja, productiebedrijven. Van klein tot groot, dat maakt echt niet uit. Juist op kleine schaal kan je ook verbeteren. Ik noem een voorbeeld. Als mijn vrouw gegeten heeft dan legt zij de vaat op het aanrecht. Vervolgens stop ik het in de vaatwasmachine. Wat ook zou kunnen is dat als je gegeten hebt je bord direct in de vaatwasmachine stopt. Dat is maar één handeling en die is sneller. Het is heel simpel, mensen denken daar vaak niet aan. Heel veel dingen kan je slimmer doen. Waarom zou je niet eerst suiker in je koffie doen voordat je koffie inschenkt? Dan hoef je minder te roeren. Er zijn allemaal dingen die verbetert kunnen worden.

Kortom, niet moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
Zeker. Het zijn hele simpele dingen en ik houd het ook heel erg simpel tijdens de seminar. Je moet het ook simpel houden, want daar zijn hele moeilijke softwarepakketen voor. Maar wij willen laten zien dat je op een eenvoudige manier heel snel je proces kan verbeteren. Alleen maar door simpel na te denken. 

Registreer hier voor de Empack beurs op 5 & 6 april in de Brabanthallen in Den Bosch.

12:00Arjen Schutte en Anphil van Mildert, ITSMEResultaat in beweging


 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren