'Hou bij clean labeling rekening met doelgroep'

26.05.2016 | Branchenieuws | 480 keer bekeken
'Hou bij clean labeling rekening met doelgroep'

Clean label is maatwerk: fabrikanten doen er goed aan bij hun strategie voor clean label rekening te houden met het type product en met de behoeftes van de consumentengroep die zij willen bereiken. Dat concluderen experts van Wageningen UR Food & Biobased Research op grond van een onderzoek naar de verwachtingen van consumenten van clean label.

Clean label productie is een trend. Veel fabrikanten van voedingsmiddelen werken eraan, vaak vanuit een technologisch perspectief. Ze houden zich echter onvoldoende bezig met de vraag of de consument er eigenlijk wel om vraagt en welke percepties consumenten bij clean label hebben.

Lengte ingrediëntendeclaratie
De eerste conclusie van de onderzoekers is dat consumenten ingrediëntendeclaraties niet of nauwelijks lezen, ook al zeggen ze van wel. Ook werd duidelijk dat de ideale lengte voor een ingrediëntendeclaratie waarschijnlijk niet bestaat. Consumenten zeggen in een eerste reactie dat die kort moet zijn, maar een etiket met erg weinig ingrediënten kon juist weer leiden tot wantrouwen. Aan de volledigheid en juistheid van de informatie werd dan getwijfeld. Welke lengte optimaal is, hangt of van het type consument, het soort product, de prijs, het merk en de kwaliteit.

E-nummers
De meerderheid van de geïnterviewde consumenten ziet E-nummers als onbekende en onbegrijpelijke ingrediënten. Deze additieven riepen vaak meteen een negatief gevoel op. De geïnterviewden gaven aan dat dit een reden was om het product niet te kiezen of voor een alternatief te gaan. Ook leken ze verschil te maken tussen de basisvoedingsmiddelen en het luxere voedselproduct ijs. In het eerste geval vonden ze het aantal toevoegingen het belangrijkst; bij ijs was dat de smaak.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren