Huismerken weren kinderidolen van verpakkingen; A-merken niet

03.11.2016 | Branchenieuws | 505 keer bekeken
Huismerken weren kinderidolen van verpakkingen; A-merken niet

In navolging van Plus en Albert Heijn gaat ook Jumbo verpakkingen van ongezonde producten die speciaal op kinderen gericht zijn veranderen. Dat meldt NRC. Tientallen huismerkproducten worden aangepast - van toetjes en snoep tot zuivel en granen.

Reden van de aanpassing: de producten waar kinderidolen zoals Minions op staan, hebben meestal een hoog suiker-, zout- of vetgehalte. Dat blijkt uit onderzoek dat foodwatch, de Nederlandse voedselwaakhond, eerder dit jaar deed.

Lees ook: Foodwatch pleit voor verbod kinderidolen op verpakkingen

A-merken
Terwijl een aantal huismerken gaat stoppen met kindermarketing op ongezonde producten, prijken er op ongezonde A-merkproducten nog volop vrolijke kinderidolen. Dit blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond. A-merkfabrikanten negeren daarmee de oproep van staatssecretaris Van Rijn om maatregelen te nemen tegen het gebruik van kinderidolen op de verpakkingen.

Scherpere maatregelen
Alliantie Stop Kindermarketing is blij met het besluit van de supermarktconcerns. “We merken een beweging de goede kant op, en roepen andere bedrijven op dezelfde stappen te zetten als Albert Heijn, Plus en Jumbo.”

De alliantie pleit bovendien voor scherpere maatregelen om de kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen aan banden te leggen en kinderen écht te beschermen. “De ontwikkeling binnen de supermarkten maakt duidelijk dat de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) inmiddels achterhaald is. Binnen de RVV zijn alle vormen van kindermarketing op de verpakking en op de winkelvloer toegestaan, alsmede reclame voor producten zoals frisdrank, chips, koekjes en ijs.” Ook de Consumentenbond vindt de regels van de RVV ‘veel te slap’.

De nieuwe verpakkingen van de supermarkten zouden eind volgend jaar in de schappen moeten liggen.

Foto: Albert Heijn zet juist kinderidolen op producten die wél gezond zijn.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren