'In e-commerce kan een winkel per branche de sterkste zijn'

25.08.2015 | Branchenieuws | 796 keer bekeken

In e-commerce zit een immer groeiende lijn sinds 2010. Maar wie naar de cijfers kijkt, ziet vooral dat een aantal grote spelers de markt domineert. Kleine bedrijven vallen weg tegen het succes van de grote webwinkels.

Dat schrijft De Volkskrant in een artikel. "Kunnen in een winkelstraat meerdere zaken hetzelfde product verkopen, op internet vaagt steeds één reus de concurrentie weg." Dat heeft volgens de krant verschillende oorzaken. Zo stelt Jitse Groen van Thuisafgehaald.org, waar maaltijden besteld kunnen worden, dat het ze als grote webwinkel wel moeilijk gemaakt kan worden. "Maar verslaan kan je ons niet."

"Het is inderdaad heel gek," zegt Daniël Ropers, oprichter en algemeen directeur van Bol.com, tegen de krant. "Er zijn in onze tak van sport een paar heel grote en een heleboel kleinere marktpartijen. Maar waar die kleine, vaak specialistische webshops klein blijven of omvallen, zie je dat de grote partijen veel harder groeien dan de markt."

Oorzaken
Dat heeft volgens de krant verschillende oorzaken. "Als er op een markt toch nog meerdere grote spelers zijn, komt dat vooral doordat de concurrentiestrijd nog niet is gestreden," stelt schrijver Jarl van der Ploeg. Daarnaast zijn op de meeste markten de zaken al wel voorzien. "Wil je nu binnenkomen op de markt, dan moet je met een baanbrekend idee komen." Groen van Thuisbezorgd.org stelt inderdaad dat dat bij zijn winkel ook het geval was. "Ik zou graag willen zeggen dat wij een geniaal bedrijf zijn, maar als je echt kijkt waarom onze site zo groot is geworden, komt dat puur omdat we op het juiste moment zijn begonnen. Wat wij deden, bestond nog niet."

Ook zijn de verwachtingen van de klant veranderd in de afgelopen tien jaar. Doordat er zoveel webwinkels ontstaan zijn, zijn klanten verwend geworden. Iemand die nu nog een levertijd heeft van een week, kan wel inpakken. 

Toekomst
En zo ontstaat er iets wat volgens hoogleraar e-commerce Cor Molenaar de toekomst van e-commerce is: een grote speler die kleinere winkels onder zijn hoede neemt. Zo gebeurde dat ook bij Bol.com, wat begon met boeken, maar tegenwoordig ook speelgoed, cosmetica en andere randzaken verkoopt. "Het is een systeem waarmee ook Amazon wereldwijd succes heeft en, zij het in een iets andere vorm, Alibaba in China. De grote worden een portaal voor de rest."

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren