Inspelen op de ‘gezond eten’ trend

12.09.2014 | Branchenieuws | 1867 keer bekeken

Goed nieuws voor Nederlandse verpakkingsbedrijven: we geven meer uit aan voedsel en we kiezen bewuster voor voedsel dat geproduceerd is in Nederland. Sinds 2005 was er een daling ingezet van het percentage van hun inkomen dat Nederlanders besteden aan voedsel. 2013 is het eerste jaar waarin de uitgaven aan voedsel percentueel weer hoger uitvallen. De meest logische reden voor deze stijging is het feit dat we door de crisis minder uitgeven aan consumptiegoederen, terwijl onze uitgaven aan levensmiddelen gelijk blijven. Het gevolg is een procentuele stijging van de uitgaven.

Tot zover niets nieuws onder de zon en bovendien geen factor waar verpakkingsbedrijven op in kunnen spelen. Een andere reden voor de stijging is de gezondheidstrend die in Nederland gaande is. Vooral jonge hoger opgeleiden kiezen bewust voor gezond eten en zijn bereid hier ook meer geld aan uit te geven. Supermarkten in het duurdere segment kunnen hier van profiteren, maar ook verpakkingsbedrijven kunnen hier voordeel uit halen.

Hoe kunnen verpakkingsbedrijven inspelen op deze trend?

Disposables

Door de gezondheidstrend is er meer vraag naar disposables voor specifiek ‘gezonde’ producten. Hierbij valt te denken aan onder meer yoghurtbakjes met bijgevoegde lepel, maar ook flesjes voor versgeperste sappen. Steeds meer mensen kiezen namelijk voor zo’n gezond sapje of gezonde snack. Voorbeelden zijn deze nieuw yoghurtjes en de flesjes met ‘healthy juices’ van Albert Heijn. Het produceren van verpakkingen voor gezonde levensmiddelen kan dus een goede investering zijn.

Biologisch

Samen met de hang naar gezonde producten kiezen ook steeds meer mensen voor biologische producten. In deze markt wordt een grote groei verwacht, die daarna doortrekt naar de verpakkingsbedrijven. Bijna de helft van de Nederlanders (48%) koopt weleens een voedselproduct met een milieu- of dierenwelzijnskeurmerk. Ketens als Marqt, La Place en EkoPlaza van profiteren dan ook flink van deze trend en zagen hun omzet in de afgelopen tijd soms verdubbelen. Samenwerking met producenten van biologische producten kan dus zeker lonen.

Vensterverpakkingen

In een eerder artikel spraken we al over de vermeende voordelen van vensterverpakkingen. Uit consumentenonderzoek  bleek dat mensen voedingsmiddelen positiever beoordelen als ze zijn verpakt in een doorzichtige of vensterverpakking. Consumenten vonden mueslirepen in een doorzichtige verpakking lekkerder én gezonder. Ook dachten ze dat er minder kunstmatige smaakstoffen in zaten. Hierdoor werden de mueslirepen beter verkocht, en sleepte het verpakkingsbedrijf die de doorzichtige verpakking had ontworpen, een flinke deal binnen.

Hoe speelt uw bedrijf in op de ‘gezond eten’ trend?

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren